Last van syndroom van Tietze?

Het syndroom van Tietze is een zeldzame aandoening die veelal verward wordt met costochondritis. Beide aandoeningen hebben te maken met een ontsteking van het ribkraakbeen. Bij tietze gaat het om een ontsteking van het kraakbeen tussen de ribben en het borstbeen. Bij costochrondritis is er sprake van een ontsteking van het kraakbeen tussen de ribben en de ruggenwervels. Het syndroom van Tietze kan op elke leeftijd ontstaan. Meestal gaat het om de tweede, derde of vierde rib, maar het kan ook bij andere gewrichten ontstaan.

Syndroom van Tietze l Oorzaak en behandeling l Deurne

Symptomen syndroom van Tietze

• Er kunnen één of meerdere kraakbeen verbindingen tegelijk ontstoken zijn
  • De pijn zit meestal aan één kant van het borstbeen
  • De pijn is vaak fel en komt meestal in aanvalsgolven
  • De pijn kan uitstraling geven naar de arm en schouder, waardoor het verward kan worden met een hartaandoening
  • Meestal verdwijnen vanzelf de klachten na enkele maanden
  • De klachten worden verergerd bij niezen, hoesten of diep inademen
  • Bewegingen van het bovenlichaam kunnen klachten verergeren, doordat er extra druk of trekkracht op de ribben ontstaat
  • Er kan zwelling en roodheid zijn op de plaats van de ontsteking

Oorzaak syndroom van Tietze

De oorzaak van het syndroom van Tietze is (nog) niet bekend. Er zijn wel enkele factoren die in verband worden gebracht met het ontstaan van het syndroom van Tietze:

• Ongewone zware lichamelijke inspanningen
  • Langdurige inspanningen en bewegingen die de uitzetting van de ribbenkast provoceren, zoals diep ademen, liggen, buigen, veelvuldig schrapen van de keel, hoesten en niezen
  • Een zwangerschap
  • Infectie van de bovenste luchtwegen
  • Verkeerde houding
  • Overbelasting of trauma (bijvoorbeeld een val of stoot tegen de borst)

In bloed en op röntgenfoto’s is niets afwijkends te zien. De klachten komen echter overeen met de klachten van angina pectoris, een hartinfarct, longembolie of maagzweer. Het is daarom van belang om op tijd een arts te raadplegen, zodat ernstigere aandoeningen kunnen worden uitgesloten.

Behandeling syndroom van Tietze

Er is tot op heden nog geen effectieve behandeling bekend. De behandeling is daarom vaak gericht op pijn vermindering. De patiënt krijgt vaak pijnstillers of ontstekingsremmers voorgeschreven. Er kan ook een lokaal verdovingsmiddel en een corticosteroïd worden toegediend. In de meeste gevallen gaan de klachten binnen enkele maanden over. Echter kan de aandoening ook chronisch worden of zelfs niet meer overgaan.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

De fysiotherapeutische behandeling bij het syndroom van Tietze kan bestaan uit:

• Verbeteren van de houding
  • Verbeteren van eventuele spierdisbalans
  • Warmte therapie en massage
  • Mobiliseren van de ribben en wervelkolom

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.