Last van sternoclaviculair letsel?

Sternoclaviculair letsel wil zeggen dat er schade of een blessure is aan je sternoclaviculaire gewricht, ook wel SC-gewricht genoemd. Het SC-gewricht is het gewricht tussen je borstbeen (sternum) en je sleutelbeen (clavicula). Dit gewricht is een onderdeel van de schoudergordel en helpt je om je schouder vrij in alle richtingen te laten bewegen.

Verschijnselen en oorzaken sternoclaviculair letsel

Meestal ontstaan klachten aan je SC-gewricht ten gevolge van een trauma: een ongeluk of val. Echter door de centraal gelegen ligging van het gewricht komt letsel aan een SC-gewricht minder vaak voor dan letsel aan het AC-gewricht (acromioclaviculair gewricht), welke meer naar de buiten- en bovenzijde van je schouder is gelegen. Tijdens een val of ongeluk kan het voorkomen dat je sleutelbeen ten opzichte van je borstbeen ontwricht raakt, dit noemen we een luxatie. Er ontstaat dan schade aan de banden en kapsels die het gewricht op zijn plaats moeten houden. In het SC-gewricht bevindt zich een kraakbeenschijfje, een discus. Deze kan met een dergelijk trauma ook beschadigd raken. Behalve een luxatie of ontwrichting kan het ook voorkomen dat je, zelfs zonder eerder doorgemaakt trauma, een ontsteking van het gewricht of het gewrichtskapsel ontwikkeld. Dit noemen we dan respectievelijk een artritis en een capsulitis. Deze letsels kunnen zich o.a. ontwikkelen door een overbelasting.

Sternoclaviculair letsel l Symptomen en behandeling

Symptomen sternoclaviculair letsel

• Pijn aan de bovenkant van het borstbeen, net onder de basis van de nek
  • Eindstandige bewegingen met name van de schouder doen pijn toenemen
  • Optrekken of naar voren bewegen van de schouders is pijnlijk
  • Druk op het SC-gewricht is pijnlijk
  • Mogelijke zwelling rond het SC-gewricht
  • Wanneer er een luxatie aanwezig is vertoond het gewricht zichtbare afwijkingen. Ofwel een harde bult bij een luxatie naar voren ofwel een kuiltje bij een luxatie naar achteren
  • Mogelijke klachten zoals kortademigheid, tintelingen of slikstoornissen. Dit komt met name voor bij een luxatie naar achteren

Wat kun je zelf doen bij sternoclaviculair letsel

Afhankelijk van de aard en ernst van het letsel zijn er verschillende mogelijkheden richting herstel. Wanneer een luxatie aanwezig is neem dan altijd eerst contact op met je huisarts, deze zal samen met jou bekijken of het gewricht zo op zijn plaats gezet kan worden of dat een operatie noodzakelijk is. Na het terugplaatsen van het gewricht in de juiste positie is het belangrijk de schouder een aantal weken te ontzien door het dragen van een sling of mitella. Is er een ontsteking (artritis of capsulitis) aanwezig dan is het verstandig om de schouder ook een periode van relatieve rust te geven. Probeer de schouder niet of zo min mogelijk te gebruiken bij activiteiten die voor jou pijnlijk zijn of de klachten verergeren. Let goed op wat de klachten provoceert en probeer deze activiteiten te vermijden. Wanneer je veel last van pijn hebt kun je in overleg met je huisarts bekijken of pijnstillers en/of ontstekingsremmers voor jou een optie zijn.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysio Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie sternoclaviculair letsel

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak en gevolgen van het sternoclaviculair letsel te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies: