Last van een bakerse cyste?

Een cyste is een holte die beschermd wordt door een wand van cellen of bindweefsel veelal gevuld met vocht. De holte kan ook gevuld zijn met lucht of semi-vast materiaal. Cystes kunnen overal in het lichaam voorkomen. Een bakerse cyste is in het lichaam gelokaliseerd in de knieholte. De naam is afkomstig van de Britse chirurg William Morrant Baker die de aandoening voor het eerst beschreef in de medische literatuur in 1877.

Oorzaak Bakerse cyste

Het kniegewricht wordt in normale omstandigheden ook voorzien van gewrichtsvocht. Dit vocht zorgt er namelijk voor dat er genoeg smering tussen de gewrichtsvlakken aanwezig is, zodat je goed kunt bewegen. Een bakerse cyste ontstaat door een andere aandoening in de knie, wat ervoor zorgt dat het gewrichtskapsel te veel vloeistof aanmaakt. Het overtollige vloeistof lekt dan door het gewrichtskapsel of wordt hierdoor geperst en vormt dan een cyste in de knieholte. Hier kunnen verschillende aandoeningen verantwoordelijk voor zijn zoals artrose, reuma, een gescheurd ligament/meniscus, kraakbeenletsel of andere schade aan het kniegewricht.

Symptomen Bakerse cyste

De cyste veroorzaakt druk op het gewrichtskapsel aan de achterkant van de knie. Een bakerse cyste kan zo groot worden dat hij aan de achterkant van de knie uitpuilt omdat daar tussen de kuitspieren plek voor is. De bakerse cyste is vaak asymptomatisch maar kan klachten van pijn en stijfheid veroorzaken. De pijn wordt dan veroorzaakt bij het buigen en strekken van de knie en bij gewrichtsbelasting zoals fysieke inspanning of na langdurig staan. Dit komt doordat er verminderde bewegingsvrijheid in de knie is doordat de knieholte vrijwel volledig gevuld is met vocht. In het ergste geval kan een cyste scheuren, dit zorgt voor hevige pijn.

Behandeling

Bij een vermoeden van een bakerse cyste is het altijd aan te raden om de huisarts te raadplegen voor een afspraak. Ook om te voorkomen dat de cyste uiteindelijk gaat scheuren. De huisarts zal dan uiteraard kijken naar het onderliggende probleem dat de bakerse cyste veroorzaakt.

Zelfzorg

Bij milde klachten kunnen mensen met een bakerse cyste hun dagelijkse activiteiten blijven voortzetten. Bij klachten kun je pijnstillers nemen en is het verstandig de knie wat meer rust te geven waardoor de klachten vanzelf zullen verminderen. Daarbij kan je ijscompressie gebruiken op het aangetroffen gebied om de zwelling te verminderen. Loop met een kruk zodat je minder druk uitoefent op je kniegewricht en houdt je been regelmatig omhoog om het te laten rusten.

Operatieve behandeling

Cysten verdwijnen meestal vanzelf maar kunnen ook chirurgisch worden verwijderd. Wanneer de bakerse cyste voor veel last zorgt, kan er worden gekozen om de bult operatief te laten verwijderen.

Fysiotherapeutische behandeling

Als fysiotherapeuten kunnen wij de bakerse cyste niet direct behandelen. Echter indirect wel door de oorzaak van deze aandoening aan te pakken. Wanneer de bakerse cyste wordt veroorzaakt door  artrose, reuma, een gescheurd ligament of meniscusletsel kunnen wij je hiervoor behandelen zodat de bakerse cyste mogelijk zal verminderen. Samen met jou kijken we naar de behandeling die het beste bij je past.

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen