Artrose knie en nu?

Artrose van de knie (ook wel gonartrose of ‘slijtage’ genoemd) is een de meest voorkomende oorzaken van fysieke problemen bij senioren. De knie wordt vaak aangetast door artrose. In dit artikel leggen we je meer uit over deze aandoening. 

Om uit te leggen wat artrose precies is leggen we eerst uit wat kraakbeen is: De oppervlakken van plekken waar botten bij elkaar komen zijn bedekt met kraakbeen. Kraakbeen heeft een gladde structuur, geen zenuwen, kan tegen een stootje en zorgt voor pijnvrij bewegen van het gewricht. Artrose ontstaat wanneer het kraakbeen afneemt, waardoor de knie stijf en pijn kan worden. Op een gegeven kan dit kraakbeen zelfs dusdanig afnemen dat er ruwe oppervlakken ontstaan. Kraakbeen wordt van nature niet door het lichaam aangemaakt, waardoor de kwaliteit van je kniegewricht langzaam achteruit gaat. 

Artrose knie? l Advies en behandeling l Fysio Jansen Deurne

Oorzaak artrose knie

Er zijn verschillende oorzaken waardoor je mogelijk artrose ontwikkelt. Zo hebben vrouwen meer kans om artrose te ontwikkelen, maar ook een zwaar fysiek beroep of een overactieve levensstijl vergroten de kans op artrose. Daarnaast speelt overgewicht een grote rol: Hoe groter de belasting op een gewricht, hoe meer druk er op de weefsels komt te staan. Eerdere gewrichtsschade of structurele afwijkingen kunnen de kans op artrose ook vergroten.

Artrose wordt helaas erger naarmate de tijd vordert, maar met wat simpele leefregels en oefentherapie is het afbraakproces van het kraakbeen significant af te remmen.

Advies fysiotherapeut

Oefenen is hierbij de sleutel tot succes. Het ergste dat je kan doen met je knie is stoppen deze te gebruiken. Concentreer je op activiteiten zonder grote belasting, zoals fietsen en zwemmen. Vermijd bij zwemmen wel de schoolslag aangezien deze beweging de klachten zou kunnen verergeren. Benoem de activiteiten die jouw symptomen provoceren. Het kan nodig zijn om deze activiteiten tijdelijk te verminderen. 

Behandel de pijn eventueel met pijnstillers. Dit kan helpen om de oefeningen uit te voeren die je uiteindelijk helpen bij het onderhouden van de kracht en stabiliteit van dit gewricht. Degeneratie veroorzaakt stijfheid, let er dus op dat je het gewricht ook goed beweegt binnen alle beweeggrenzen. 

Hoe zwakker de spieren, hoe meer druk er op het kraakbeen komt te staan. Train je bil-, boven- en kuitspieren dus regelmatig om deze flexibel en sterk te houden en om jouw kniegewricht zo goed mogelijk te ondersteunen. 

Wanneer het kniegewricht afneemt in kwaliteit, neemt de stabiliteit van je knie ook af. Probeer oefeningen uit te voeren die je helpen deze controle te onderhouden en daarmee je risico op vallen minimaliseert. 

Als laatste tip raden we je aan niet bang te zijn een loophulpmiddel te gebruiken. Degeneratieve aandoeningen hebben zowel goede als slechte dagen. Gebruik een wandelstok of elleboogkrukken om de slechte dagen door te komen en te voorkomen dat je de pijn provoceert. 

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.