Adviezen bij acute lage rugpijn

De meesten van ons zullen tijdens ons leven last krijgen van lage rugklachten. In het merendeel van de gevallen lossen deze klachten met de juiste maatregelen en oefeningen binnen een paar weken op.

Oorzaak acute lage rugpijn?

Er kunnen verschillende oorzaken voor de pijn zijn, zowel bekend als onbekend. Misschien heb je onlangs een lange autorit gemaakt of juist de keuken of garage opnieuw ingericht. Wie weet heeft je kort geleden besloten dat je de sportschool weer in wilt gaan zoals je 10 jaar geleden deed. De pijn hoeft geen duidelijke reden te hebben en kan soms ook zomaar ontstaan zonder aanwijsbare reden.

Je lumbale (lage) wervelkolom is opgebouwd uit 5 sterke wervels, opgedeeld door zachte schijven die tussen elke wervel zitten. De schijven zorgen voor bescherming tegen schokken van de wervelkolom, terwijl de wervels ons soepel laten bewegen via de facetgewrichten en structuur geven aan spieren die zich aan de wervels hechten. Acute lage rugklachten worden vaak veroorzaakt door één van deze 3 structuren: een beperking van de facetgewrichten, klachten aan de tussenwervelschijf of spanning en vermoeidheid van de spieren. Hoe je hiermee omgaat is de sleutel tot jouw herstel.

Acute lage rugpijn l Leefregels l Fysio Jansen in Deurne

Leefregels acute lage rugpijn

In ernstig gevallen kan het nodig zijn om de eerste 24 uur te rusten. Een ontsteking zal hierbij eerder zorgen voor stijfheid en blijven liggen zal je uiteindelijke alleen maar stijver maken. Probeer er dus voor te zorgen dat je korte periodes van liggen afwisselt met zitten en het lopen van korte stukken. Blijf actief en beweeg elke 20 minuten!

Je houding is erg belangrijk voor herstel. Je wervelkolom heeft een natuurlijke S-vorm die er voor zorgt dat belasting optimaal wordt verdeeld over je rug. Als je inzakt verspreidt je deze last ongelijk, waardoor jij je rug mogelijk nog meer belast. Het is daarom vaak beter om in een rechte stoel te zitten dan in een lage, diepe bank.

Een opgerolde handdoek in je onderrug kan helpen om deze goede zithouding te ondersteunen. Als je last heeft van gespannen en/of vermoeide spieren kan het helpen om warmte te gebruiken, zoals een warme kruik. Dit vermindert de spanning in de spieren. Je fysiotherapeut kan ook voorstellen om ontstekingsremmers of pijnstillers te slikken om je door de eerste periode heen te helpen. Dit kan ook voorkomen dat je rare houdingen aanneemt die je herstel verhinderen. Neem wel eerst contact op met je arts als je niet zeker bent welke medicatie je kunt gebruiken.

Zodra de eerste pijn af begint te nemen moet je beginnen met rek- en strekoefeningen. Deze worden door je zorgverlener voorgeschreven en kun je het beste verspreid over de dag uitvoeren om de pijnklachten te vermijden.

Afspraak inplannen?

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysio Deurne - Fysio Jansen