Echografie

Als je een echo krijgt, dan hoef je niet per se zwanger te zijn. Deze medische beeldvormende techniek met ultrasone geluiden is veelzijdiger dan dat. Het is ook een onderzoeksmiddel voor zachte weefsels zoals de organen, klieren, bloedvaten en spieren.

Met echografie kan de fysiotherapeut of arts in zacht weefsel kijken en zo afwijkingen als ontstekingen spierscheuren of kalkafzetting vaststellen. Binnen de oncologie wordt echografie regelmatig ingezet om tumoren, misvormingen of bloedklonters in organen op te sporen.Echografie door een fysiotherapeut helpt u om de reden van uw blessure of bewegingsklacht te achterhalen. Soms heeft u langdurige problemen bij bewegen die, ondanks behandeling, nog niet zijn opgelost. Of u wilt een objectieve en duidelijke diagnose van uw blessure.

Wat is echografie?

Echografie is een beeldvormend onderzoek dat gebruikt wordt in het onderzoek naar de oorzaak van pijnklachten van bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden. Het werkt met geluidsgolven die je niet hoort.

Echografie Fysio Jansen Deurne

Waarom gebruikt de fysiotherapeut echografie?

Het maken van een echografie is pijnloos, snel en zonder risico’s Daarnaast is een echoapparaat niet zo groot en dus gemakkelijk verplaatsbaar, waardoor het ook gemakkelijk te gebruiken is voor minder mobiele patiënten. De fysiotherapeut gebruikt het als aanvullend onderzoek naast het reguliere onderzoek. Met een echo kan de fysiotherapeut namelijk snel en duidelijk bepalen wat je pijn veroorzaakt en waar die oorzaak zit. Door de echografie en het functieonderzoek kan hij een goed behandelplan voor je blessure maken.

Bij welke klachten gebruikt de fysiotherapeut echografie?

• een spierblessure;
  • een peesblessure (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees of bij een verkalking);
  • een slijmbeursontsteking;
  • verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden;
  • onderzoek naar cystes;
Echografie Fysio Jansen Deurne 1

Hoe werkt het?

Als je tussen muren staat en in je handen klapt of schreeuwt, dan hoor je dat geluid heen en weer kaatsen, het maken van een echo is niets anders dan dat. Het beeld komt tot stand door geluidsgolven, die zijn ultrasoon en daardoor niet hoorbaar voor een mens. De onderzoeker brengt een gel aan op de huid die bedoeld is om de geluidsgolven te geleiden. Met een sonde (transducer) die de geluidsgolven uitzendt wordt over de huid bewogen. De ultrasone tonen worden teruggekaatst door de onderliggende organen. Via een computer worden deze tonen vertaald naar beelden. De fysiotherapeut gaat met een echokop met gel erop over het lichaamsdeel waar je klachten hebt. Op een scherm wordt het onderzochte gebied in zwart/wit in beeld gebracht. Het onderzoek duurt maximaal een kwartier. Het doet geen pijn en is niet schadelijk voor je lichaam. De fysiotherapeut bespreekt direct de uitslag van het onderzoek. Zo kan hij samen met jou een behandelplan op maat opstellen.

Zijn er ook nadelen aan echografie?

Echte nadelen zijn er niet wat betreft echo’s. Hooguit kan gesteld worden dat het veel anatomische kennis vergt om de beelden goed te kunnen interpreteren en dat het beeld vertekend kan worden wanneer er lucht ontstaat tussen de kop en de gel. Het maken van een echo is niet schadelijk voor het lichaam dus het is een bijzonder veilige diagnostische methode.

Wat kost het onderzoek?

Het kost niets extra. Het is onderdeel van je fysiotherapiebehandeling.