Wat te doen bij een wintersportblessure

Ieder jaar gaan er weer veel Nederlanders op wintersportvakantie. Helaas lopen veel mensen daarbij risico op een wintersportblessure. Favoriete vakantiebestemmingen zijn veelal Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Italië. Ben jij ook zo’n liefhebber en wil je meer te weten komen over het voorkomen van een blessure of de over de revalidatie ervan? Lees dan deze blog!

Hoe ontstaat een wintersportblessure?

Wintersporters lopen een groot risico geblesseerd te raken door een val of een botsing. Een blessure aan de bovenste extremiteiten (je armen)  kan bijvoorbeeld ontstaan door een val op uitgestrekte arm. Een rugtrauma kan ontstaan door een overmatige buiging of strekking van de rug. En bij het springen en landen in combinatie met draaiing of overstrekking van de knie, heb je kans op knieletsel.

Veel voorkomende wintersportblessures

Knieletsel:

  • Knieletsel kan divers zijn,  denk aan de meniscus, kruisbanden of kniebanden. De stabiliteit van de knie is heel belangrijk om te kunnen skiën of snowboarden, daarom zal je bij letsel acuut moeten stoppen. Afhankelijk van het knieletsel kan een operatie noodzakelijk zijn. Revalidatie bij de fysiotherapeut is zeker aan te raden om de kracht en de stabiliteit van het gewricht weer te normaliseren of (liever nog) optimaliseren.

Rugklachten:

  • Corestabiliteit is bijzonder belangrijk tijdens de wintersport aangezien er nogal wat gevraagd wordt van je romp. Door een val of overmatige buiging of strekking van de rug kan de rug geblesseerd raken. Een rugklacht is in de meeste gevallen goed te verhelpen met de juiste fysiotherapeutische behandeling.
Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Pols, hand en armklachten:

  • Wie valt, vangt zichzelf meestal op met de handen, dit kan zeker in het geval van een stevige val tot een blessure leiden. Het kan ook voorkomen dat je duim in de lus van de skistok blijft hangen met het risico op een skiduim. Bij letsel aan de bovenste extremiteit kan de fysiotherapeut je verder begeleiden met de juiste oefeningen.

Enkelklachten:

  • Bij een enkelblessure kan er sprake zijn van een breuk of scheuring van de enkelbanden. Een operatie kan nodig zijn voor optimaal herstel om vervolgens verder te gaan met fysiotherapie. Ook zonder operatie is het bezoeken van een fysiotherapeut verstandig om de stabiliteit en kracht weer te optimaliseren.

Tips om een wintersportblessure te voorkomen:

  • Neem voldoende ski of snowboard lessen. Op één dag ben je gemiddeld 4-6 uur actief bezig op de piste, dit is je lichaam niet gewend.
  • Train je lichaam extra door uithoudings- en krachtoefeningen. Start hier minimaal 6 weken van tevoren mee. Train gericht en vraag advies voor een geschikt oefenprogramma.
  • Zorg dat je goed uitgerust bent voordat je op vakantie gaat.
  • Drink voldoende; alcohol beïnvloedt je lichamelijke fitheid en mentale scherpheid. Beperk alcoholische drankjes daarom tot de apres-ski
  • Ter voorkoming van hoofdletsel, draag altijd een helm.
  • Bij een verleden met blessures is het verstandig om bijvoorbeeld een sportbrace om te doen voor extra stabiliteit van het desbetreffende gewricht.