Spataders zijn een volksziekte

Veneuze aandoening spataders

Volgens de Wereldgezondheidsorganistatie (WHO) behoren veneuze aandoeningen wereldwijd tot de meest voorkomende ziektebeelden. Te weinig beweging, overgewicht, lang zitten of staan zijn nadelig voor de gezondheid en leiden bij zowel mannen als vrouwen tot een verhoogde belasting van de aderen. Toch worden veneuze aandoeningen als volksziekte vaak onderschat. Blijven lichte tot matige klachten zoals zware, vermoeide benen, bezemrijs en gezwollen benen onbehandeld, ook tijdens de zwangerschap, dan dreigen toch aanzienlijke risico’s. Zoals pijnlijke en soms levensgevaarlijke trombose, huidveranderingen en chronische wonden, zoals open benen. De therapie en preventie van veneuze aandoeningen is dus zeer belangrijk.

Oorzaken veneuze aandoening spataders

Hoe ontstaan veneuze aandoening spataders en wat is hiertegen te doen? Aders transporteren zuurstofarm bloed terug naar het hart-longsysteem. De vaatwanden zijn rekbaar en bevatten kleppen. Wanneer de anderen uitrekken, bijvoorbeeld vanwege genetische factoren, overgewicht of te weinig beweging, dan sluiten de kleppen niet meer af en ontstaan er bloedstuwingen. De benen worden zwaar en er kunnen spataders en problemen met de doorbloeding ontstaan. Als dit niet wordt behandeld, dan leidt het vaak tot chronische, veneuze aandoeningen, want door de grotere hoeveelheid bloed rekken de vaatwanden steeds verder uit. Een fataal domino-effect. Chirurgische ingrepen, zoals het verwijderen of droogleggen van zieke aderen, kunnen ophopingssymptomen en tromboserisico’s verminderen. Gezonde voeding, niet roken en voldoende beweging dragen hier ook aan bij. In principe zijn alleen de bijverschijnselen en symptomen van veneuze aandoeningen te behandelen, maar beschadigde aderen worden nooit meer gezond. Om de symptomen te verminderen en verergering van veneuze aandoeningen doeltreffend te voorkomen, raden we aan om dagelijks medische compressiekousen te dragen, dagelijkse beweegmomenten uit te voeren en inname van gezonde voeding.

Veneuze aandoening spataders

Gezonde benen?

Tijdens het dragen van compressiekousen sluiten, dankzij de druk, de kleppen weer volledig een stroomt het bloed weer normaal naar het hart. De bijverschijnselen van veneuze insufficiëntie nemen af. Ook bij preventief gebruik hebben de kousen een positief effect op de gezondheid van de benen – bijvoorbeeld tijdens het sporten, op reis of tijdens de zwangerschap. De druk van de compressiekousen is het sterkst boven de enkels en neemt naar boven toe steeds meer af. Dit medisch werkzame drukverloop komt overeen met een vastgelegde norm, evenals de drukwaarden van de verschillende compressieklassen: klasse 1 voor lichte, klasse 2 voor matige en klasse 3 voor ernstige veneuze aandoeningen. Compressiekousen worden door geschoold personeel aangemeten. Een optimale pasvorm garandeert een optimale werking. Dankzij moderne materialen zijn hoogwaardige compressiekousen tegenwoordig ademend, zacht en aangenaam te dragen. Optisch zijn ze niet te onderscheiden van normale kousen. Ze zijn verkrijgbaar in vele uitvoeringen. Gangbare uitvoeringen zijn kniekousen, beenkousen en panty’s. Verder zijn er diverse varianten, zoals zwangerschapskousen. Veel compressiekousen zijn naar keuze verkrijgbaar met open of gesloten teenstuk. Er is een grote keuze aan kleuren en patronen, zodat de kousen ook voldoen als modieuze accessoire. Steun- of reiskousen oefenen ook druk uit op de aders maar hebben een veel geringere compressiewerking en zijn niet onderhevig aan medische normen.

Beweeg je benen!

Kies voor een sport, zoals joggen, zwemmen, fietsen of dansen. Ook stevige wandelingen helpen – het is belangrijk regelmatig, liefst dagelijks, actief te zijn. De volgende oefeningen voor gezonde benen tonen aan hoe jij tijdens de pauze op kantoor of onder iets kunt doen voor jouw doorbloeding.

• Breng jouw benen in beweging: marcheer op de plaats. Trek jouw Knieën hierbij krachtig omhoog. Laat jouw armen losjes meezwaaien.
  • Til nu één been enkele centimeters van de vloer. Teken in de lucht een 8 met jouw voet. Wissel dan van been. Herhaal de oefening vijf tot zes keer per been.
  • Ga plat op de vloer liggen met jouw armen gestrekt naar de zijkanten. Til jouw benen omhoog en ga gedurende 30 seconden luchtfietsen.
  • Ga rechtop staan met jouw benen tegen elkaar. Ga op jouw tenen staan en kom langzaam weer omlaag. Herhaal deze beweging 15 keer.
  • Ga op een stoel zitten en steun op jouw hielen. Til nu afwisselend de punt van jouw rechter- en linkervoet 15 keer omhoog.

Wanneer je begeleidt zou willen worden door een fysiotherapeut dan is dat mogelijk bij ons. Je zou kunnen deelnemen aan Fysio Fitness om actiever in je leven te zijn.

Heb je vragen?

Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte-Fysio-Fitness-Fysiotherapie-Deurne-Fysio-Jansen