wat zijn Spataderen?

De meeste mensen kennen spataderen als kronkelende bloedvaten aan de benen, die soms trossen lijken te vormen. Maar spataderen kunnen ook elders in het lichaam voorkomen. Met name in de schaamstreek of balzak. De belangrijkste oorzaak van spataderen is dat in de vaten een te hoge druk heerst.  Door die druk worden de vaten wijder en kunnen de kleppen minder goed sluiten. Doordat de kleppen minder goed kunnen werken, neemt de bloedstroom naar het hart af en blijven afvalstoffen en vocht in de benen achter.

Dit leidt tot klachten, zoals:

• Pijn in de benen
  • Moe, zwaar gevoel in de benen met name in de loop van de dag
  • Kramp (vooral ’s nachts)
  • ‘’Open been’’ complicatie van C.V.I.
Veneuze aandoening spatader

Ontstaan spataderen

Spataderen ontstaan door een combinatie van verschillende factoren:

• Aanleg (in de familie komen spataderen meer voor)
  • Zwaartekracht (lange mensen, staand beroep en overgewicht geven meer aanleiding)
  • Zwangerschap en hormonale invloed
  • Trombosebeen (meer druk op overblijvende vaten)
  • Aderontsteking

Behandeling spataderen

Omdat er duidelijk zichtbare en minder zichtbare varices zijn, kan met behulp van een echo onderzoek gedaan worden om de functie van de vaten in kaart te brengen. Afhankelijk wat er uit het onderzoek komt  zal het beter zijn om de slecht werkende spatader er uit te halen door middel van een operatie, soms is het advies lastertherapie of wegspuiten van de spatader. Ook is het mogelijk dat u het advies krijgt om Therapeutisch Elastische Kousen (TEK) te dragen om de functie van de aderen zoveel mogelijk te ondersteunen en verdere uitbreiding van spataderen te voorkomen.

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied spataderen

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je spataderen? Juul en David helpen je graag.

David Jansen Fysiotherapeut Fysiotherapie Deurne

Wat u zelf kunt doen

Afvallen indien u te zwaar bent en bewegen als lopen, fietsen en zwemmen. Probeer lang (stil)staan/zwaar tillen/springen vermijden. Eventueel benen hoog leggen bij zitten.