Liespijn Deurne?

Liespijn komt veelal voor bij explosieve sporters; zoals tennis, voetbal en rugby. Liesproblematiek is een vervelende blessure die niet altijd een direct aan te wijzen oorzaak kent. Liesklachten ontstaan soms acuut maar in de meeste gevallen is het een blessure door een overbelasting welke lang aanwezig blijven. Omdat liesklachten lang aanwezig kunnen blijven, is het belangrijk om een goede diagnose te krijgen zodat de juiste behandelmethode in uitgevoerd kan worden, om je weer zo spoedig mogelijk terug te laten keren in je sport.

Een liesklacht kan veroorzaakt worden door een irritatie van de aanhechting van de pees of de spiervezels. De pijn welke bij de liesblessure komt kijken kan uitstralen naar de binnenkant van je bovenbeen of naar de buikspieren. In het begin van de blessure is er vaak alleen sprake van een stijf of licht zeurend gevoel na inspanning. Indien je geen maatregelen treft zullen de klachten ook optreden voor het begin van de training. Deze kunnen nog verdwijnen na de warming-up, maar na een tijd zullen deze weer terug keren. En naarmate je meer sport zullen de klachten toenemen. Met als gevolg dat het lopen uiteindelijk niet meer goed mogelijk zal zijn.

Liespijn liesklachten Fysio Jansen Deurne

Wat is de oorzaak van liespijn

Oorzaken van liespijn

  • Het niet of niet goed uitvoeren van een warm-up. Het is belangrijk om voor het sporten eerst even een warm-up uit te voeren. Rekoefeningen voor de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen zijn van groot belang
  • Het verhogen van de intensiteit en de omvang van de training
  • Verstappen of uitglijden tijdens een training

Wanneer ben je extra gevoelig voor liespijn?

  • Zwakke of verkorte spieren aan de binnenzijde van jouw bovenbeen
  • Zwakke buikspieren
  • Een lengteverschil in jouw benen

Hoe voorkom je liespijn?

  • Hieronder enkele preventie tips welke je kunt volgende bij het sporten om een liesblessure te voorkomen
  • Zorg voor een goede warming-up door 5 tot 10 minuten rustig in te lopen en losmakende bewegingen te maken
  • Zorg ervoor dat je voldoende rekoefeningen uitvoert om je spieren op lengte te brengen en te houden
  • Zorg ervoor dat je een goede opbouw van je trainingsschema maakt. Voer de intensiteit en de omvang van jouw trainingen geleidelijk op, vooral de oefeningen welke zwaar belastend zijn voor de spieren aan de binnenzijde van jouw bovenbeen en peesaanhechting
  • Pas spierversterkende oefeningen toe in jouw warming-up voor jouw buikspieren en de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen
  • Goede techniek is van groot belang bij het lopen, springen
  • Beenlengte verschil: Is er bij jou sprake van een beenlengte verschil van meer dan 1 cm? Dan kan het verstandig zijn om een podoloog te raadplegen
Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie bij liespijn

Het behandelen van je liesklachten is afhankelijk van de aandoening. Het is in de meeste gevallen belangrijk om een juiste balans tussen belasting en belastbaarheid te creëren, provocerende bewegingen aanvankelijk te vermijden, mobiliteit, kracht en stabiliteit te vergroten en aandacht te besteden aan een optimale lichaamshouding. Bij de meeste elleboogklachten is het in beweging blijven het belangrijkste tijdens de behandeling. Tevens moet de lies na het bewegen rust krijgen om te herstellen. Wij gaan direct aan de slag met je blessure en zorgen voor de beste behandeling. Een afgestemd programma voor een goede en snelle revalidatie van je liesklachten.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij liesklachten:

Heb je last van liesklachten die maar niet overgaan? Dan kunnen wij je misschien verder helpen. Samen met jou bekijken we of er een behandeling nodig is en welke behandeling het best bij je past. Iedereen wil toch actief en fit oud worden.

Afspraak inplannen

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen