Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie fysiotherapie Deurne Fysio Jansen

Fibromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van chronische pijn in je spieren en bindweefsel. Vaak gaat deze pijn samen met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen. De klachten wisselen vaak, dit betekent dat u de ene dag meer klachten hebt, dan de andere dag.

Er zijn geen medicijnen om de aandoening te genezen. Wel kunnen uw klachten verminderen met pijnstillers en een combinatie van beweging en rust.

Hoe ontstaat fibromyalgie?

Het is onduidelijk waardoor fibromyalgie ontstaat. Bij fibromyalgie zijn geen afwijkingen in spieren of bindweefsel te vinden. Ook verder in het lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen. Er zijn wel theorieën die de oorzaak van de aandoening proberen te verklaren.

Er wordt gedacht dat er bij mensen met fibromyalgie iets fout gaat tussen de hersenen, spieren en bepaalde stoffen die de spieren aansturen (neurotransmitters).
Het lijkt erop dat mensen met fibromyalgie heftiger reageren op wat er om hen heen gebeurt. Er wordt ook wel gedacht dat het lichaam van mensen met fibromyalgie pijn anders verwerkt.

Fibromyalgie is geen ontsteking. Uw lichaam raakt niet beschadigd door fibromyalgie. Wel kan uw lichaam in conditie achteruit gaan wanneer u steeds minder beweegt. U voelt zich dan ook minder fit.

Wat zijn de klachten bij fibromyalgie?

Pijnplekken
Bij fibromyalgie kunt u op allerlei plekken zeurende, stekende, brandende, snijdende of kloppende pijn hebben.
De meest voorkomende pijnplekken zijn:

• Hoofd
  • Nek
  • Schouders
  • Rug
  • Borst
  • Bekken
  • Knieën

Stijfheid
Uw spieren en gewrichten kunnen erg stijf zijn. Vooral als u lang in dezelfde houding heeft gezeten of gelegen. Bijvoorbeeld als u uit bed komt. Soms is het lastig om uit een stoel op te staan.

Uw spieren kunnen slapper worden waardoor u minder kracht heeft. Uw armen kunnen zwaar aan gaan voelen, het wordt moeilijker om uw armen of benen op te tillen. Uw armen en benen kunnen gaan tintelen. U kunt al gaan opzien tegen een klein stukje lopen of fietsen.

Slapen
Slapen kan soms slechter gaan. Misschien horen slaapproblemen bij fibromyalgie. Het kan ook zijn dat u wakker ligt van de pijn. Of doordat u zich zorgen maakt, bijvoorbeeld over uw gezondheid of over uw werk.

Gevolgen van moeheid en pijn
Moeheid en pijn hebben invloed op uw stemming en gedachten.
U kunt daardoor ook last hebben van:

• Heftige vermoeidheid
  • Somberheid
  • Depressie
  • Angst
  • Twijfels
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Irritatie
  • Boosheid
  • Agressie

Verloop en prognose

Het verloop is wisselend. Tijden waarin u meer pijnklachten heeft, wisselen af met tijden waarin u minder pijn heeft. Heeft u forse klachten, dan kan een behandeling zinvol zijn. Er zijn geen medicijnen om fibromyalgie te genezen. Wel kunnen uw klachten verminderen door met name een combinatie van beweging en rust. Over het algemeen kunt u na verloop van tijd goed leven met de klachten van fibromyalgie.

Fysiotherapie

Fysiotherapie kan pijn en stijfheid verminderen. Vooral de meer actieve vormen van fysiotherapie verbeteren de houding of conditie. Beweging masseert als het ware de spieren en het bindweefsel. Dat leidt tot een betere doorbloeding, waardoor ontspanning en (tijdelijke) vermindering van pijn kan optreden.

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.

Revalidatie begeleiding Deurne bij herstel na COVID-19