Een gezonde, actieve leefwijze is eenvoudig haalbaar kies gewoon een recreatieve activiteit en pas die toe in uw dagelijks leven. Het belangrijkste is dat de gekozen activiteit bij u past, dat die stimulerend is en dat u er plezier in hebt. 
Wie de spieren, botten en gewrichten in goede conditie wil houden, dient elke dag een bepaalde vorm van lichamelijke activiteit te beoefenen. Daarnaast is het goed om drie tot vijf keer per week aerobische lichaamsbeweging in te passen iets wat de hartslag verhoogt, zoals fietsen, zwemmen of een stevige wandeling. Begin daarbij rustig aan en bouw het geleidelijk op tot u het gewenste niveau heeft bereikt. Dat is veel zinvoller dan meteen uitermate fanatiek aan de slag te gaan, want dat houdt u zeer waarschijnlijk niet lang vol. Leidt u momenteel een grotendeels passief leven, pas dan elke dag een klein beetje extra activiteit in en probeer per week een of twee keer aan aerobische beweging te doen. Begin met een nieuw bewegingsprogramma altijd rustig dit voorkomt blessures en helpt u gemotiveerd te blijven.

Maak een begin

Samen met andere mensen sporten helpt u om gemotiveerd te blijven en het is een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Bij ons kunt u deelnemen aan Fysio Fitness. Fysio Fitness is met name geschikt voor mensen die actief en fit willen blijven of worden onder deskundige begeleiding van een fysiotherapeut. Het unieke van onze Fysio Fitness is dat u verantwoord traint via een persoonlijk afgestemd trainingsprogramma. U werkt tijdens de Fysio Fitness op uw eigen niveau aan uw doelen.Wie niet zo van georganiseerde activiteiten houdt, kan gaan wandelen, joggen of zwemmen. Een stevige wandeling is een ideale vorm van beweging, en zwemmen een lichte aerobische activiteit die de gewrichten niet te zwaar belast. Ook in het dagelijks leven zijn talloze klein aanpassingen mogelijk die de gezondheid van botten en spieren verbeteren. Laat watvaker de auto staan en loop of fiets naar uw bestemming. Maak elke dag 15 minuten vrij voor wat strekoefeningen. Welk type lichaamsbeweging u ook kiest, het verdient aanbeveling om enkele algemene punten in het achterhoofd te houden:

  • Kies activiteiten die u leuk vindt en wissel ze af om gemotiveerd te blijven.
  • Streef naar regelmatige, licht inspannende activiteit in plaats van korte, afmattende uitbarstingen, en stel voor uzelf haalbare doelen.
  • Maak ook tijd voor aerobische lichaamsbeweging, spierversterkende oefeningen en soepelheidstraining.
  • Neem uw conditiepeil voor wat het is loopt u te hard van stapel, dan zijn blessures bijna onvermijdelijk.
  • Neem na inspannende lichaamsbeweging een of twee dagen rust om het lichaam te laten herstellen vermoeidheid en prikkelbaarheid zijn tekenen dat u zich wellicht te veel hebt ingespannen.
  • Kies een voor u geschikt tijdstip en houd dat tijdstip elke dag vrij om te bewegen.

 

Wist u dat?

  • Calorieën verbranden is gemakkelijk: met een stevige wandeling van 20 minuten verbrandt u zo’n 100 calorieën en met 20 minuten afwassen circa 50.
  • Alle beetjes helpen dagelijks twee trappen op lopen in plaats van de lift te nemen, kan in een jaar tijd zo’n 15 000 extra calorieën zijn die u verbrand.

Aanmelden of vragen over Fysio Fitness?
Voor aanmelding of meer informatie kunt u bellen met de praktijk op het nummer (0493) 24 21 21 of reageren via de email: info@fysiopraktijkjansen.nl