Een zittend leven is een hoofdoorzaak van het stijgend aantal mensen met overgewicht in Europa, bij volwassenen en kinderen. Het is van groot belang om al jong gezonde gewoonten aan te leren, omdat men die dan ook als volwassene eerder zal naleven.
Wie in de kinderjaren veel beweegt verkleint de kans op overgewicht, hartziekten, beroerten en diabetes. Bovendien versterkt het uw botten en spieren in een periode waarin het kind de basis legt voor een gezond spierskelet in de toekomst.

De eerste jaren

Vanaf het moment dat een baby begint te kruipen, zit hij niet meer stil en wil hij alleen nog maar bewegen. De ouders hoeven deze natuurlijke drang alleen maar aan te moedigen en het kind een veilige uitlaatklep voor zijn energie te bieden.

Een peuter heeft behoefte aan eenvoudige activiteiten die de lichamelijke ontwikkeling stimuleren. De ouders leiden hem door die activiteiten en leren hem daarbij het allerbelangrijkste dat bewegen leuk is.

  • Geef uw baby de vrijheid om veilig te bewegen. Kleintjes vinden het fijn om methun benen te trappelen, leg ze daartoe in de box of op een kleed op de grond.
  • Probeer met grotere baby’s eenvoudige oefeningen. Houd uw kind rechtop zodat het op en neer kan springen of kan ‘lopen’.
  • Leer uw kind allerlei bewegingen aan tijdens het zingen van kinderliedjes of het opzeggen van rijmpjes.
  • Stimuleer uw kind, maar dring niet aan als het geen belangstelling toont.

 

Waarschuwing

In de eerste zes maanden zijn de spieren waarmee de baby zijn hoofdje rechtop houdt, nog volop in ontwikkeling. Ondersteun uw baby daarom altijd zodanig dat het hoofdje niet naar voren of naar achteren kan vallen.

Een veilige balans

Het is onmogelijk om het huis en de tuin volledig kindvriendelijk te maken. Een kind heeft dus constant toezicht nodig tijdens zijn ontdekkingstochten, maar pas op dat u niet al te voorzichtig bent. Het beperken van de bewegingsvrijheid en het onderdrukken van de natuurlijke onderzoekingsdrang werken namelijk averechts. Kinderen hebben de ruimte nodig om te experimenteren, te onderzoeken en ook om hun eigen fouten te maken. Daardoor leren ze de risico voor zichzelf in te schatten

Vanaf vijf jaar

De Belgische Hoge Gezondheidsraad en de Nederlandse Hartstichting adviseren dat kinderen van vijf tot achttien jaar minimaal een uur matig intensieve lichaamsbeweging per dag horen te krijgen. Geschikte activiteiten zijn stevig wandelen, zwemmen, fietsen dansen en actief buiten spelen. Het is bovendien raadzaam om minstens tweemaal per week een activiteit te organiseren die de spierkracht, soepelheid en botsterkte bevorderd zoals: touwtjespringen, klimmen, springen of gymnastiek. Nogmaals, het is belangrijk om een goede balans weten te vinden tussen uw kind beschermen en overbezorgd zijn. Het aantal kinderen dat naar school loopt of fietst, is de afgelopen 20 jaar dramatisch gedaald. De bezorgdheid van ouders is begrijpelijk, maar de tijd die ze in de auto doorbrengen, gaat ten koste van hun lichamelijke ontwikkeling. Probeer het goede voorbeeld te geven, breng uw kind lopend of op de fiets naar school (als dat mogelijk is) en ga zelf regelmatig sporten. Bedenk een leuke activiteit voor het hele gezin, zoals wandelen, fietsen of zwemmen, als alternatief voor tv-kijken of computerspelletjes spelen. Toon belangstelling voor de sportieve activiteiten van uw kind en moedig het hierin uitgebreid aan.

Vragen?
Voor meer informatie kunt u bellen met de praktijk op het nummer (0493) 24 21 21 of reageren via de email: info@fysiopraktijkjansen.nl

Lichaamsbeweging kind in de kinderjaren - Fysio Jansen te Deurne