Last van spierkramp?

Meer dan 95% van de mensen ervaart minimaal één keer in hun leven spierkrampen. Veel sporters zijn er bekend mee, het kan midden in de training ineens op komen zetten. Spierkrampen kunnen ook na het trainen voorkomen of het schiet er midden in de nacht in. Bij een spierkramp trekken spiervezels zich spontaan samen en laten elkaar niet zomaar weer los.

Waardoor ontstaat spierkramp?

  • Uitdroging is de meest voorkomende oorzaak van spierkramp. Wanneer het warm is, er veel lichaamsbeweging plaatsvindt en je veel zweet en vocht verliest, verlies je ook elektrolyten. Voorbeelden van elektrolyten zijn calcium, magnesium, kalium en natrium. Zij regelen het samentrekken en ontspannen van spieren. Een te laag gehalte hiervan, kan leiden tot spierkramp.
  • Vermoeidheid zorgt voor een verminderde controle over zenuwen en spieren. Er zijn sterke aanwijzingen dat de vermoeide spier maar ook de overmatige stimulatie van zenuwen kan leiden tot spierkrampen. Deze vermoeidheid kan ontstaan door een langdurige of intensieve training.
  • Bij een verkeerde houding of sporttechniek kunnen spieren of spiergroepen overmatig worden belast. Dit leidt tot vermoeidheid met als gevolg kramp.
  • Medicatie: bijwerkingen van bepaalde medicijnen kunnen de kans op kramp vergroten. Bijvoorbeeld plaspillen (tegen hoge bloeddruk) en statines (tegen hoog cholesterol).
Spierkramp l Oorzaak en oplossing l Fysio Deurne

Wat zijn de symptomen van spierkramp?

Een spierkramp ontstaat spontaan en kan voor hevige pijn zorgen. De kuit en het bovenbeen zijn spiergroepen die het meest zijn aangedaan. Maar spierkramp kan overal in het lichaam voorkomen.

Je hebt geen controle over de spierkramp. Het is een veelvoorkomend fenomeen en meestal onschuldig. Bij ernstige spierkrampen, frequente aanvallen en extreem ongemak is het verstandig een arts te raadplegen. Hierbij kan er mogelijk een onderliggende oorzaak aanwezig zijn.

Wil je een afspraak inplannen?
Benieuwd naar onze tarieven?
Wie vergoedt wat?

Hoe kun je spierkramp proberen te voorkomen?

Het is niet bekend dat spierkramp volledig te voorkomen is, de kans hierop is wel te minimaliseren.

  • Zorg ervoor dat je je lichaam voldoende hydrateert, drink voldoende water op een dag en extra wanneer je gaat sporten
  • Probeer door gevarieerd en gezond te eten, aan de benodigde mineralen te komen. Wanneer dit niet haalbaar is, neem dan supplementen om dit aan te vullen
  • Verbeter de conditie en spierkracht om de drempel van vermoeidheid te verleggen
  • Zorg voor een correcte houding en sporttechniek. Vraag eventueel een trainer of fysiotherapeut om advies
Revalidatie begeleiding Deurne bij herstel na COVID-19

Wat te doen bij spierkramp?

  • Start met het schudden van de aangedane spier
  • Wanneer dit niet voldoende helpt, ga je verder met de volgende stap
  • Breng de spier met kramp voorzichtig op rek en houdt dit 20-30 seconde vast of langer wanneer de kramp nog niet over is
  • Probeer hierna direct wat te drinken, voor het geval uitdroging de mogelijke oorzaak is

Afspraak inplannen

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.