Last van rotatorcuff letsel?

Wat is rotatorcuff letsel?

De rotatorcuff is een verzamelnaam voor vier spieren en hun pezen die rond de schouder gelegen zijn. Deze rotatorcuff is qua spieren de belangrijkste factor in schouderstabiliteit. Dit wil zeggen dat deze vier spieren zorgen voor de stabiliteit di tijdens het bewegen van de schouder nodig is. Daardoor zorgen ze dat jij je schouder in alle richtingen kunt bewegen zonder pijn of belemmeringen. Overbelasting, een val, inactiviteit of een scala aan andere schouderaandoeningen kunnen leiden tot rotatorcuff letsel. Iedereen kan het oplopen maar er zijn wel factoren die de kans op letsel vergroten waaronder leeftijd en activiteitenniveau.

Verschijnselen en oorzaken rotatorcuff letsel

Zoals hierboven genoemd zijn er vier spieren die deel uitmaken van de rotatorcuff. Deze spieren heten: de musculus supraspinatus, de m. infraspinatus, de m. teres minor en de m. subscapularis. Deze spieren zijn bevestigd aan het schouderblad en de bovenarm. Letsel kan aan één of meerdere van deze spieren tegelijk voorkomen. De mogelijkheid bestaat dat er een ontsteking, een gedeeltelijke of volledige scheuring of bijvoorbeeld een kalkafzetting aanwezig is. Het komt vaker voor dat een dergelijk letsel leidt tot het ontstaan van andere schouderaandoeningen zoals instabiliteit of een impingement.

Overbelasting door veelvuldig repeterende bewegingen maken, bijvoorbeeld tijdens sport of langdurig dezelfde werkzaamheden uitvoeren, kan zorgen voor letsel aan je rotatorcuff. Dit kan leiden tot een disbalans en instabiliteit. Of misschien had je al een disbalans of instabiliteit door eenzijdig bewegen. Dan is het belangrijk de balans en stabiliteit weer te herstellen.Maar het kan natuurlijk ook voorkomen dat je onverwacht een val hebt gemaakt en je jezelf hebt proberen op te vangen waarbij je je schouder hebt bezeerd. Zoals je ziet is er geen kant en klaar antwoord hoe rotatorcuff letsel ontstaat. Bekijk dus altijd samen met je fysiotherapeut wat een mogelijke oorzaak kan zijn.

Symptomen rotatorcuff letsel

• Pijn in schouder met mogelijke uitstraling naar bovenarm
  • Moeite met arm heffen
  • Moeite met reiken
  • Mogelijk krachtsverlies
  • Bewegingen boven schouderhoogte zijn pijnlijk of zelfs onmogelijk

Wat kun je zelf doen bij rotatorcuff letsel

Bij rotatorcuff letsel zien we vaak verminderde kracht van de stabiliserende schouderspieren. Het is dan belangrijk dat je spierversterkende oefeningen uitvoert. Je kunt zelf met deze oefeningen beginnen en rustig de belasting opbouwen gedurende twee tot zes weken. Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten in vermindering brengen. Bij eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg daarvoor je fysiotherapeut of huisarts.

Fysiotherapie rotatorcuff letsel

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak van het rotatorcuff letsel te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Oefenruimte - Fysio Fitness - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen