Heb je last van je ribgewrichten?

De thorax (ribbenkast) bestaat aan iedere zijde uit 12 ribben. Klachten aan de bovenrug kan voorkomen, wanneer de gewrichten van de ribben aan de wervelkolom niet goed functioneren.

Aan de voorzijde van het lichaam zijn de eerste 10 ribben direct of indirect (via kraakbeen) verbonden met het borstbeen. De onderste 2 ribben zijn zogenoemde zwevende ribben, doordat ze aan de voorzijde niet vast zitten. Aan de rugzijde heb je per rib 2 gewrichten, 1) costovertebraal (rib-wervel) en 2) costotransversaal (rib-dwarsuitsteeksel van de wervel).

Dysfunctie van de ribgewrichten | Oorzaak en behandeling

Beschrijving van dysfunctie van de ribgewrichten

Wanneer een van deze gewrichtjes is aangedaan noemen we dit costo-vertebrale of -transversale pijn. Oftewel pijn op de rug als gevolg van het niet goed functioneren van een of meerdere ribgewrichten.

Symptomen dysfunctie van de ribgewrichten

• Pijn aan de achterzijde van de (boven-middenrug)
  • De pijn kan over de ribben naar voren en opzij uitstralen
  • Meestal zitten de klachten aan één zijde van de rug
  • Pijn bij het voor- en zijwaarts buigen of draaien van de rug
  • Druk op de rib of het gewricht verergert de klachten
  • Soms verergert het diep in- of uitademen de klachten

Wat kun je zelf doen?

Wanneer de bewegelijkheid van de ribgewrichten mogelijk is afgenomen is het belangrijk om deze gewrichtjes rustig weer te gaan mobiliseren. Daarbij is de strekking van de rug een aandachtspunt. Een oefening hiervoor is bijvoorbeeld met je rug over de rugleuning van je stoel heen te gaan hangen in zit. Op deze manier strek je de rug op en geeft de rugleuning nog wat extra druk om de gewrichtjes verder te mobiliseren. Verder kun je proberen op je buik te gaan liggen en daarbij op je ellebogen te steunen zodat je rug in een holle positie komt, hou deze positie voor 10 tot 15 seconden vast en adem diep door.

Wat kan de fysiotherapeut voor je doen?

De fysiotherapeut kan gericht onderzoek doen, welke richting van de ribgewrichten (in- of uitademingsstand) is aangedaan. Hierop kan een passende interventie plaatsvinden, zoals een mobilisatie of manipulatie, om het gewricht beter te laten functioneren. Hierna is het van belang gerichte oefeningen te doen, om de gewrichtsfunctie te behouden en het lichaam zelf te laten herstellen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een dysfunctie van de ribgewrichten

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied dysfunctie van de ribgewrichten

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over disfunctie van de ribgewrichten? MalouWout en Joris helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Wout van de Steeg - Fysiotherapeut Deurne - Fysio Deurne 1