Heb je last van je ribgewrichten?

De thorax (ribbenkast) bestaat aan iedere zijde uit 12 ribben. Klachten aan de bovenrug kan voorkomen, wanneer de gewrichten van de ribben aan de wervelkolom niet goed functioneren.

Aan de voorzijde van het lichaam zijn de eerste 10 ribben direct of indirect (via kraakbeen) verbonden met het borstbeen. De onderste 2 ribben zijn zogenoemde zwevende ribben, doordat ze aan de voorzijde niet vast zitten. Aan de rugzijde heb je per rib 2 gewrichten, 1) costovertebraal (rib-wervel) en 2) costotransversaal (rib-dwarsuitsteeksel van de wervel).

Dysfunctie van de ribgewrichten | Oorzaak en behandeling

Beschrijving van dysfunctie van de ribgewrichten

Wanneer een van deze gewrichtjes is aangedaan noemen we dit costo-vertebrale of -transversale pijn. Oftewel pijn op de rug als gevolg van het niet goed functioneren van een of meerdere ribgewrichten.

Symptomen dysfunctie van de ribgewrichten

• Pijn aan de achterzijde van de (boven-middenrug)
  • De pijn kan over de ribben naar voren en opzij uitstralen
  • Meestal zitten de klachten aan één zijde van de rug
  • Pijn bij het voor- en zijwaarts buigen of draaien van de rug
  • Druk op de rib of het gewricht verergert de klachten
  • Soms verergert het diep in- of uitademen de klachten

Wat kan de fysiotherapeut voor je doen?

De fysiotherapeut kan gericht onderzoek doen, welke richting van de ribgewrichten (in- of uitademingsstand) is aangedaan. Hierop kan een passende interventie plaatsvinden, zoals een mobilisatie of manipulatie, om het gewricht beter te laten functioneren. Hierna is het van belang gerichte oefeningen te doen, om de gewrichtsfunctie te behouden en het lichaam zelf te laten herstellen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een dysfunctie van de ribgewrichten

Afspraak maken