Last van artrose hand?

Hand artrose wordt met name gezien in de vingers en aan de duimzijde van de hand of pols. Degenereren van gewrichten is een natuurlijk proces waar iedereen ooit mee te maken krijgt.

Wat is artrose?

Artrose is een degeneratieve aandoening van een of meerdere gewrichten. Een gewricht wordt bekleed door kraakbeen en omgeven door een gewrichtskapsel. Het gewrichtskapsel is aan de binnenkant bedekt met gewrichtsvocht wat zorgt voor smering van het gewricht. Met degeneratie bedoelen we dat iets in kwaliteit achteruitgaat. Bij artrose treedt er slijtage op van het kraakbeen. Het kraakbeen droogt uit waardoor het in kwaliteit afneemt. Doordat er wrijving tussen de gewrichtsvlakken ontstaat kunnen er ontstekingen optreden. Aan de gewrichtsranden ontstaat in een later proces kalkafzetting (osteofyten).

Hand artrose | Symptomen en behandeling | Deurne

Oorzaak hand artrose

In de meeste gevallen is de oorzaak van artrose een natuurlijk proces. Het verlies van gewrichtskraakbeen kan ook andere gevolgen hebben:

• Langdurige en zware belasting van de hand en/of pols
  • Een recent of ouder trauma van de hand en/of pols
  • Instabiliteit van het gewricht

Mensen met een inflammatoire aandoening zoals reumatoïde artritis, hebben ook een verhoogde kans op het ontwikkelen van artrose.

Risicofactoren hand artrose

• Erfelijke aanleg
  • Hogere leeftijd
  • Overgewicht

Symptomen hand artrose

Vanaf de leeftijd van 55 jaar neemt de kans op artrose toe, dit zal in aantal en gradatie toenemen, naarmate de leeftijd vordert. Echter ervaart een groot deel hiervan niet tot nauwelijks pijn- of andere klachten. Een deel van de bevolking ondervindt helaas wel klachten. De twee belangrijkste kenmerken van artrose zijn pijn en bewegingsbeperking. In het begin treedt er pijn op bij belasting van het gewricht, zoals bij sporten of andere activiteiten met de hand. In een later proces kan de pijn ook aanwezig zijn in rust, hierdoor kan het ook de slaap verstoren. Je kunt ook ondervinden dat bewegingen met de hand en pols na verloop van tijd minder soepel gaan. Er kan ook sprake zijn van ochtendstijfheid en zwelling (korter dan een halfuur).

Wat kun je zelf doen om klachten te voorkomen of te verminderen?

Kraakbeen kan zich niet herstellen, wel zijn er mogelijkheden om de klachten te reduceren of te voorkomen dat het erger wordt. Lichaamsbeweging helpt bij het verminderen van pijn en het functieverlies door artrose. Gedoseerde lichaamsbeweging wordt daarom aanbevolen. Hier kun je het beste in de vroege fase direct mee beginnen. Lichaamsbeweging is niet schadelijk voor artrose, het helpt de omringende spieren sterker te maken waardoor de belasting op het kraakbeen vermindert. Bewegingen of activiteiten die de pijn in de hand en/of pols verergeren, kun je beter doseren. Probeer deze activiteiten meer te verdelen over de dag om overbelasting van het gewricht te voorkomen.

Fysiotherapie bij hand artrose

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de klachten van de hand artrose te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling op het verminderen van pijnklachten en beperkingen. De fysiotherapeut kan ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om het plezier in bewegen weer terug te winnen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.