Last van extensor carpi ulnaris tendinopathie?

Wat is een extensor carpi ulnaris tendinopathie?

De extensor carpi ulnaris (ECU) is een strekpees van de pols. De spier loopt vanuit de elleboog richting de pinkzijde van de hand. De functie van de spier is het strekken van de pols en tegelijkertijd het buigen van de hand richting de pinkzijde. De pees heeft ook een belangrijke stabiliserende functie in het polsgewricht en wordt op zijn plek gehouden door een tunnel van bindweefsel. Tendinopathie wil zeggen dat er een ontsteking, irritatie of beschadiging van een pees aanwezig is. In het geval van deze aandoening is de extensor carpi ulnaris ontstoken of gaan degenereren waardoor de pees minder belastbaar is geworden.

Extensor carpi ulnaris tendinopathie l Oorzaak en fysiotherapie

Symptomen extensor carpi ulnaris tendinopathie

• Pijn aan de boven- en pinkzijde van de pols
  • Er kan sprake zijn van lokale zwelling bij de pols
  • Het strekken en tegelijkertijd het buigen van de pols richting de pinkzijde tegen weerstand veroorzaakt pijn
  • Er is drukpijn op de pees
  • Iets vastpakken, knijpen en een vuist maken zorgt voor klachten

Oorzaken extensor carpi ulnaris tendinopathie

De klachten ontstaan geleidelijk, in de meeste gevallen door overbelasting. Overbelasting van de ECU wordt vaak gezien bij tennissers, honkballers, golfers en roeiers. Er is een grotere kans op deze blessure wanneer er onvoldoende kracht en/of beweeglijkheid van de pols aanwezig is. De aandoening kan ook getriggerd worden door een verkeerde techniek of wanneer het materiaal niet in orde is. Het naar buitendraaien van de onderarm (supinatie) zorgt ervoor dat de ECU ingeklemd wordt. Deze beweging komt veel voor tijdens tennis, wat ertoe kan leiden dat de pees klem komt te zitten. ECU tendinopathie kan ook ontstaan door onderbelasting door bijvoorbeeld het dragen van gips. Of het ontstaat door een trauma van de pols door een val of extreme belasting.

Wat kun je zelf doen bij extensor carpi ulnaris tendinopathie

Omdat bij een tendinopathie in veel gevallen een ontsteking aanwezig is, kan het raadzaam zijn om pijnstillers met ontstekingsremmende werking te nemen. Neem voor gebruik van medicatie altijd eerst contact op met je huisarts. Verder is vanwege het ontstaan van tendinopathie door overbelasting relatieve rust nodig in de eerste fase van herstel. Dit wil zeggen dat je je aangedane arm probeert te ontzien in activiteiten die de klachten verergeren en de onderarm zwaar belasten.  Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten in vermindering brengen. Bij eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg daarvoor je fysiotherapeut of huisarts.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Behandeling extensor carpi ulnaris tendinopathie

In eerste instantie wordt er gekeken naar de oorzaak van de aandoening. Bij sporters is het van belang dat er gekeken wordt naar het materiaal wat ze gebruiken en de techniek die ze toepassen. Wanneer de pees een ontstekingsbeeld laat zien, wordt rust aangeraden om de klachten te laten afnemen. Vervolgens is het van belang om de belastbaarheid van de pees geleidelijk aan op te bouwen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij ECU tendinopathie:

Wil je een afspraak inplannen? Je kunt ons bereiken door te bellen naar het telefoonnummer: 0493 – 242121 of stuur een e-mail naar info@fysiopraktijkjansen.nl.