Last van een trombose been?

Bij een trombose been praten we over een stolsel (= trombus) dat zich gevormd heeft in een bloedvat van het onderbeen. Dit kan er toe leiden dat een bloedvat geheel of gedeelte wordt afgesloten. Dit bloedstolsel kan ook los raken van de plaats waar het gevormd is. Het kan dan ergens anders vast komen te zitten. Een bekend voorbeeld is een longembolie.

Oorzaken van een trombose been

Er zijn verschillende oorzaken waardoor een trombose been kan ontstaan. Oorzaken kunnen zijn:

• Aderverkalking;
  • Onregelmatige hartslag (hartritmestoornissen);
  • Vertraagde doorbloeding (door bijv. bedrust – eerdere operatie – gips – lange vlucht)

Roken, een hoog cholesterol gehalte, diabetes en een hoge bloeddruk doen de kwaliteit van de bloedvaten beïnvloeden.

Een andere oorzaak van een vertraagde doorbloeding kan komen door het aanmaken van teveel rode bloedcellen

Trombose been l Oorzaak en behandeling l Deurne

Symptomen van een trombose been

De symptomen van een trombose been kunnen zich op veel verschillende manieren uiten. De belangrijkste symptomen zijn: zwelling van het onderbeen, een strakke & glanzende huid, de huid is rood & warm en pijn in het onderbeen. Het advies bij verdenking is om altijd een arts te raadplegen!

Wat kun je zelf doen bij deze klachten?

Bij verdenking van een trombose been is het belangrijk om een arts te raadplegen! Indien u een trombose been heeft doorgemaakt is het belangrijk om een toekomstig trombose been te voorkomen. Hiervoor is lichamelijke activiteit en een gezonde leefstijl belangrijk. Bij een gezonde leefstijl kan gedacht worden aan stoppen met roken en gezond eten om bijvoorbeeld een te hoog cholesterol gehalte te verminderen.

Fysiotherapie bij een trombose been

Bij verdenking op een trombose been door uw fysiotherapeut zal hij of zij u altijd doorverwijzen naar een arts. Bij het voorkomen van een trombose been in de toekomst door uw leefstijl te veranderen, kan uw fysiotherapeut u ondersteunen bij het verbeteren van uw lichamelijke activiteit.