Last van een compartimentssyndroom?

De spieren van het onderbeen worden onderverdeeld in vier groepen. Deze groepen noemen we compartimenten. Rondom deze spieren bevindt zich bindweefselvlies. Dit vlies kan te strak worden ten gevolge van overbelasting. Wanneer iemand zich gaat inspannen kunnen de spieren in dit strakke vlies niet uitzetten. De druk neemt toe. Hierdoor wordt de doorbloeding beperkt met als gevolg een verstoorde spierfunctie. Dit geeft klachten. Bij rust nemen de klachten weer af. Klachten kunnen aan beide benen tegelijkertijd aanwezig zijn. In dit geval spreken we van een chronisch compartimentssyndroom.

Chronisch compartimentsyndroom van het onderbeen

Oorzaken van een compartimentssyndroom

De klachten worden vaker gezien bij hardlopers, schaatsers en  wandelaars. In veel gevallen is een forse toename van de belasting de oorzaak tot het ontstaan van klachten.

Symptomen van een compartimentssyndroom

Vaak gerapporteerde klachten zijn pijn en spanning in het onderbeen tijdens of na inspanning. Het kan zijn dat de activiteit gestopt moet worden ten gevolge van de klachten. Soms gaan de klachten gepaard met een dof gevoel of tintelingen.
Een andere oorzaak kan een naar binnen gezakt voet zijn.

Wat kun je zelf doen bij deze klachten?

Een periode van relatieve rust en het geleidelijk aan opbouwen van de activiteiten kan de klachten doen verminderen. Hardlopers kunnen overwegen om hun hardloopschoeisel te laten beoordelen bij een speciaalzaak of hun techniek aan te passen.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie bij een compartimentssyndroom

Uw fysiotherapeut zal samen met u op onderzoek uit gaan om te achterhalen wat de oorzaak van uw klachten is. Onder begeleiding van uw therapeut kunnen er bijvoorbeeld oefeningen ingezet zijn om de stand van de voet te beïnvloeden, looptechniek en het progressief opbouwen van de belastbaarheid.