Last van aangezichtspijn?

Aangezichtspijn en specifiek Trigeminus Neuralgie (meest voorkomende vorm van aangezichtspijn) is een vervelende klacht die voortkomt vanuit de vijfde hersenzenuw (nervus trigeminus).  Deze verzorgt het gevoel naar voorhoofd, neus en onderkaak.

Aangezichtspijn l Trigeminus Neuralgie l Oorzaak en behandeling

Aanvallen aangezichtspijn

Aangezichtspijn zijn aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. De pijn zit meestal aan één kant van het gezicht (voorhoofd, neus, kaak, lip of tong). Pijnscheuten kunnen van seconden tot minuten duren. Tussen de aanvallen door zal er weinig tot geen pijn gevoeld worden. Het kan een aantal keer per dag voorkomen en zo heftig zijn, dat je weinig kunt doen door de dag. De aandoening ontstaat meestal vanaf het veertigste levensjaar en komt vaker bij vrouwen voor.

Oorzaak aangezichtspijn

Er is niet bekend wat aangezichtspijn precies veroorzaakt.  Het vermoeden bestaat dat door het kloppen van aderen, de structuren van de vijfde hersenzenuw veranderen waardoor deze pijnsignalen gaat afgeven waar dit normaal niet zo zou zijn. Aantasting door specifieke zenuwproblemen is ook mogelijk (bijvoorbeeld MS). Ontstekingen in de regio waar de zenuw ligt kan ook een factor zijn welke mee speelt.

Behandeling aangezichtspijn

Bepaalde medicatie kan helpen bij de behandeling van aangezichtspijn, zoals carbamazepine. Indien deze onvoldoende werken kan er gekozen worden voor een operatie door een neurochirurg. Er zijn echter genoeg mensen waar dit geen optie is. Het lamleggen van de zenuw is ook een optie, wat wel gevoelsuitval kan geven in het aangedane deel van het gezicht.