Last van rectus femoris tendinopathie?

De rectus femoris is een onderdeel van de vierkoppige spier die zich aan de voorzijde van je bovenbeen bevindt, ook wel de quadriceps genoemd. De rectus femoris zorgt voor de strekking van je knie en de buiging van je heup. Deze spier loopt van een laaggelegen botpunt op je bekken tot over je kniegewricht. Hij vindt zijn aanhechting op het scheenbeen. Tendinopathie wil zeggen dat er een ontsteking, irritatie of beschadiging van een pees aanwezig is. Bij een rectus femoris tendinopathie is de pees van de rectus femoris die over het heupgewricht loopt ontstoken, geïrriteerd of beschadigd.

Verschijnselen en oorzaken rectus femoris tendinopathie

Rectus femoris tendinopathie kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ontstaat een dergelijke tendinopathie door overmatig gebruik of langdurig herhaalde activiteiten waarbij er veel spanning op de pees komt te staan. Denk hierbij aan hardlopen of voetballen. Maar het kan ook acuut ontstaan door een snelle krachtsinspanning welke de pees op dat moment niet kan verwerken, bijvoorbeeld tijdens een sprint. Bij langdurige overbelasting beschadig je steeds opnieuw de rectus femorispees op microniveau, zo treden er microtrauma in de pees op, welke na een tijd of acuut kunnen zorgen voor een tendinopathie.

Rectus femoris tendinopathie l Fysio Jansen l Deurne

Symptomen rectus femoris tendinopathie

• Diepe, soms kloppende pijn aan de voorzijde van het bovenbeen of heupgewricht
  • Toenemende pijn bij stekken/heffen van de knie tegen weerstand
  • Mogelijk krachtsverlies
  • Pijn bij het rekken van de quadriceps
  • Stijf gevoel rond de heup

Wat kun je zelf doen bij rectus femoris tendinopathie

Omdat bij een tendinopathie in veel gevallen een ontsteking aanwezig is, kan het raadzaam zijn om pijnstillers met ontstekingsremmende werking te nemen. Neem voor gebruik van medicatie altijd eerst contact op met je huisarts. Verder is vanwege het ontstaan van tendinopathie door overbelasting relatieve rust nodig in de eerste fase van herstel. Dit wil zeggen dat je je aangedane been probeert te ontzien in activiteiten die de klachten verergeren en de spier zwaar belasten. Je kunt zelf thuis al direct aan de slag met ontspanningsoefeningen voor het been zoals rustig slingeren en zwaaien terwijl je het been ontspannen laat hangen. Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten in vermindering brengen. Bij eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg daarvoor je fysiotherapeut of huisarts.

Slijmbeursontsteking Deurne - Fysiotherapie Deurne - Fysio Jansen

Fysiotherapie rectus femoris tendinopathie

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak van de rectus femoris tendinopathie te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies: