Last van een quadricepsblessure?

Tijdens het sporten kan een acuut letsel aan de quadriceps ontstaan. De quadriceps is een spiergroep die bestaat uit vier spieren (quad = vier). Deze vier spieren bevinden zich aan de voorzijde van het bovenbeen. Samen zorgt deze spiergroep met name voor de strekking van de knie en de buiging van de heup. Bij een acuut quadriceps letsel scheuren enkele of meerdere vezels van de quadriceps, waarna de (sport)activiteit over het algemeen niet voortgezet kan worden. Vaak gebeurt dit tijdens een versnelling of explosieve krachtsinspanning, denk bijvoorbeeld aan een sprint in een voetbalwedstrijd. Meestal ontstaat een dergelijke blessure aan het begin van een training of wedstrijd wanneer de spieren niet goed opgewarmd zijn of juist aan het einde wanneer de vermoeidheid de kop opsteekt.

Quadricepsblessure l Oorzaak en behandeling l Deurne

Verschijnselen en oorzaken quadricepsblessure

Een quadricepsblessure kan ontstaan door een verminderde belastbaarheid van het spierweefsel. Een toename van trainingsintensiteit en trainingsduur zonder adequate opbouw of het overslaan van een warming-up, kan bijdragen aan het ontwikkelen van deze blessure. Sprinten, het aanzetten voor een sprint of een verkeerde beweging zijn vaak momenten waarop een quadricepsblessure kunnen ontstaan. De ernst van de blessure kunnen ingedeeld worden in graad 0 t/m graad 3. Bij graad 0 merk je in het dagelijks leven weinig tot niets van de blessure, de quadriceps is hooguit een beetje gevoelig. Tijdens sporten kun je wel een ‘’trekkend’’ gevoel ervaren. In dit geval is er geen schade aan de spiervezels. Bij graad 1 wordt er vaak een stijf gevoel ervaren in het bovenbeen tijdens de warming-up en na het sporten. Tijdens gematigde activiteit en na een goede warming-up wordt er meestal geen hinder ondervonden. Wandelen doet nauwelijks pijn. In dit geval is er een lichte schade aan de spiervezel. Bij graad 2 wordt het drukken op de quadriceps als pijnlijk ervaren. Je kunt eventueel een zwelling en/of verkleuring zien. Wandelen of fietsen doet pijn, je kunt je knie moeilijk buigen. In dit geval is er schade aan meerdere spiervezels. Bij graad 3 is lopen erg pijnlijk. Je voelt de pijn niet alleen in je bovenbeen, maar ook in de spieren ernaast. Aan de voorkant van je bovenbeen kan een zwelling te zien zijn, die soms blauw is. Wanneer je de spier niet meer kunt aanspannen is de spier volledig gescheurd. Gelukkig komt dit maar zelden voor.

Symptomen quadricepsblessure

• Acute pijn, die over het algemeen ontstaat tijdens het sporten, aan de voorzijde van het bovenbeen
  • Afhankelijk van de ernst van de blessure kan er sprake zijn van een bloeding welke zich uit in blauwe, donkere plek aan de voorkant van het bovenbeen.
  • Het strekken van de knie tegen weerstand is pijnlijk
  • Het buigen van de heup tegen weerstand is pijnlijk
  • Het rekken van de spier is pijnlijk
  • Druk op de pijnlocatie is pijnlijk
  • Mogelijk Krachtverlies
  • Lopen, traplopen, fietsen, zitten kan pijnlijk zijn

Wat kun je zelf doen bij een quadricepsblessure

Als de quadricepsblessure net is ontstaan, vermijd dan pijnlijke beweging totdat je weet hoe ernstig de blessure is. Ga niet door met sporten wanneer je quadriceps geblesseerd is maar laat je eerst onderzoeken door een fysiotherapeut om te bepalen hoe ernstig je blessure is. Bewegen mag maar beperk je activiteiten wel binnen de pijngrens.

Fysiotherapie quadricepsblessure

Afhankelijk van de ernst van blessure duur het herstel gemiddeld 6 tot 8 weken. Als de quadriceps volledig door- of afgescheurd is, is een operatie noodzakelijk (binnen 7 dagen). Dit herstel kan tot 3 maanden duren. Voor een goed herstel heb je de ondersteuning van een fysiotherapeut nodig. Na een periode van rust dient de spier weer op een verantwoorde manier opgetraind te worden. Een fysiotherapeut kan bepalen welke oefeningen kunnen helpen bij een goed en vlot herstel. De fysiotherapeut kan je ook helpen om te bepalen wanneer je weer kunt beginnen met sporten, het opbouwen van activiteiten en hoe je een nieuwe blessure eventueel kunt voorkomen.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij een quadricepsablessure: