Last van biceps tendinopathie?

Biceps tendinopathie l Oorzaak en behandeling l Deurne

Wat is biceps tendinopathie?

De biceps is een tweekoppige spier in je bovenarm die zorgt voor de buiging van je elleboog. Je kunt hem heel goed zien: het is namelijk je spierbal. De twee koppen van de biceps hebben allebei een andere oorsprong maar hechten beide op hetzelfde punt op de onderarm aan. De lange pees van de biceps heeft zijn oorsprong in de schouder net boven de schouderkop. De lange pees van de biceps is wat meer naar voren gelegen en hecht aan op de processus coracoideus; een punt van het schouderblad aan de voorzijde van je schouder. Tendinopathie wil zeggen dat er een ontsteking, irritatie of beschadiging van een pees  is. Bij biceps tendinopathie zien we in de meeste gevallen dat de pees van de lange bicepskop is aangedaan.

Verschijnselen en oorzaken biceps tendinopathie

Biceps tendinopathie kan verschillende oorzaken hebben. In verreweg de meeste gevallen betreft het een secundaire aandoening. Dit wil zeggen dat er een ander probleem of aandoening aan ten grondslag ligt. Eén van de onderliggende oorzaken kan een impingement in de subacromiale ruimte van de schouder zijn. Hierbij kunnen pezen of andere structuren ingeklemd raken in de schouder door verminderde ruimte of een instabiliteit. Een andere oorzaak kan een acute of langdurige scheuring van één of meerdere van de spieren van de rotatorcuff zijn, met name een scheuring van de subscapularispees geeft een verhoogd risico op biceps tendinopathie. De rotatorcuff bestaat uit vier spieren die hoofdverantwoordelijk zijn voor de stabiliteit van de schouder. Door dergelijke aandoeningen verandert de manier waarop je je schouder beweegt en belast. Door deze verandering overbelast je steeds opnieuw de bicepspees en kunnen er microtrauma’s in de pees ontstaan, welke na verloop van tijd kunnen zorgen voor een tendinopathie.
Bij de tendinopathie ontstaat er in veel gevallen een ontstekingsreactie in de pees welke door het overmatig en verkeerd gebruik van de schouder aanhoudt. Dit kan zorgen voor toenemende pijn en verminderde functie van de schouder.

Symptomen biceps tendinopathie

• Diepe, soms kloppende pijn aan de voorzijde van de schouder
  • Toenemende pijn bij heffen van de arm of tillen
  • Pijn ’s nachts, met name bij liggen op de aangedane schouder
  • Pijn bij repeterende handelingen

Wat kun je zelf doen bij biceps tendinopathie

Omdat bij een tendinopathie in de meeste gevallen een ontsteking aanwezig is, is het raadzaam om pijnstillers met ontstekingsremmende werking te nemen. Neem voor gebruik van medicatie altijd eerst contact op met je huisarts, die kan je vertellen wat je wel of niet mag gebruiken in combinatie met eventuele andere medicijnen. Verder is vanwege het ontstaan van tendinopathie door overbelasting relatieve rust nodig in de eerste fase van herstel. Dit wil zeggen dat je je aangedane schouder probeert te ontzien in activiteiten die de klachten verergeren en de schouder zwaar belasten. Je kunt zelf thuis al direct aan de slag met ontspanningsoefeningen voor de schouder zoals rustig slingeren en zwaaien terwijl je de arm ontspannen laat hangen. Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten doen afnemen. Bij een eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg voor diagnostiek je fysiotherapeut of huisarts.

Fysiotherapie biceps tendinopathie

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak van de biceps tendinopathie te behandelen. In de eerste fase zal de behandeling gericht worden op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies:

Onze fysiotherapeuten met het aandachtsgebied biceps tendinopathie

Persoonlijke fysiotherapie van hoge kwaliteit, effectieve behandelmethodes, goede zorgcontacten met alle verzekeraars én een hoge tevredenheid van patiënten, dat is Fysio Jansen in een notendop.

Heb je vragen over je biceps tendinopathie? Malou en Joep helpen je graag.

Malou Fransen Fysiotherapeut Fysio Jansen
Joep Munckhof Fysio Deurne