Last van biceps tendinopathie?

Biceps tendinopathie l Oorzaak en behandeling l Deurne

Wat is biceps tendinopathie?

De biceps is een tweekoppige spier in je bovenarm die zorgt voor de buiging van je elleboog. Je kunt hem zelf ook zien: het is de spierbal die je ziet wanneer je je bovenarm aanspant. De twee koppen van de biceps hebben allebei een andere oorsprong maar hechten beide op hetzelfde punt op de onderarm aan. De lange pees van de biceps heeft zijn oorsprong in de schouder net boven de schouderkop. De lange pees van de biceps heeft zijn oorsprong wat meer naar voren gelegen op de processus coracoideus, een punt van het schouderblad aan de voorzijde van je schouder. Tendinopathie wil zeggen dat er een ontsteking, irritatie of beschadiging van een pees aanwezig is. Bij biceps tendinopathie zien we in de meeste gevallen dat de pees van de lange bicepskop is aangedaan.

Verschijnselen en oorzaken biceps tendinopathie

Biceps tendinopathie kan verschillende oorzaken hebben. In verreweg de meeste gevallen is de tendinopathie een secundaire aandoening. Dit wil zeggen dat een ander probleem of aandoening de oorzaak is. Eén van de onderliggende oorzaken kan een impingement in de subacromiale ruimte van de schouder zijn. Hierbij kunnen pezen of andere structuren ingeklemd raken in de schouder door verminderde ruimte of een instabiliteit van de schouder. Een andere oorzaak kan een acute of langdurige scheuring van één of meerdere van de spieren van de rotatorcuff zijn, met name een scheuring van de subscapularispees geeft een verhoogd risico op biceps tendinopathie. Door dergelijke aandoeningen veranderd de manier waarop je je schouder beweegt en belast. Door deze verandering overbelast je steeds opnieuw de bicepspees en kunnen er microtrauma in de pees ontstaan, welke na een langere periode kunnen zorgen voor een tendinopathie.
Bij de tendinopathie ontstaat er een in veel gevallen ontstekingsreactie in de pees welke door het overmatig en verkeerd gebruik van de schouder aanhoudt. Dit kan zorgen voor toenemende pijn en verminderde functie van de schouder.

Symptomen biceps tendinopathie

• Diepe, soms kloppende pijn aan de voorzijde van de schouder
  • Toenemende pijn bij heffen van de arm of tillen
  • Pijn ’s nachts, met name bij liggen op de aangedane schouder
  • Pijn bij repetitieve handelingen

Wat kun je zelf doen bij biceps tendinopathie

Omdat bij een tendinopathie in de meeste gevallen een ontsteking aanwezig is, is het in veel gevallen raadzaam om pijnstillers met ontstekingsremmende werking te nemen. Neem voor gebruik van medicatie altijd eerst contact op met je huisarts. Verder is vanwege het ontstaan van tendinopathie door overbelasting relatieve rust nodig in de eerste fase van herstel. Dit wil zeggen dat je je aangedane schouder probeert te ontzien in activiteiten die de klachten verergeren en de schouder zwaar belasten. Je kunt zelf thuis al direct aan de slag met ontspanningsoefeningen voor de schouder zoals rustig slingeren en zwaaien terwijl je de arm ontspannen laat hangen. Eventueel tapen tijdens werk of sporten kan de klachten in vermindering brengen.Bij eerder doorgemaakt trauma is het belangrijk uit te sluiten dat er geen spierscheuring aanwezig is, raadpleeg daarvoor je fysiotherapeut of huisarts.

Fysiotherapie biceps tendinopathie

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak van de biceps tendinopathie te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies: