Last van costochondritis?

Wat is costochondritis?

Costochondritis lijkt op het eerste gezicht een moeilijke medische term maar wanneer we de term gaan ontleden wordt direct duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Het deel “costo-” staat voor rib, “chondr-” staat voor kraakbeen en het “-itis” gedeelte doelt op een ontsteking. Costochondritis wil dus zeggen dat er een ontsteking van het kraakbeen van de ribben aanwezig is.

Verschijnselen en oorzaken costochondritis

Het ribkraakbeen wat bij costochondritis is aangedaan bevindt aan de voorzijde van de borstkas en vormt de verbinding tussen je ribben en je borstbeen. Ook vinden we dit kraakbeen aan de achterzijde bij de verbinding van je ribben met je wervelkolom. Costochondritis is een pijnlijke ontsteking van deze weefsels en valt onder de reumatische aandoeningen. Het veroorzaakt in de variant waarbij het kraakbeenweefsel aan de voorzijde van de borstkas is aangedaan vaak een duidelijke pijn op de borst, daarom is het altijd belangrijk om direct hartklachten uit te sluiten voordat verder behandeld wordt voor costochondritis. Wanneer het kraakbeen bij de verbinding met de ruggenwervels is aangedaan wordt vaak een rugpijn van de bovenrug ervaren. Deze aandoening lijkt veel op het syndroom van Tietze, toch zijn er enkele duidelijke verschillen. Bij het syndroom van Tietze is er een zwelling aanwezig rond de ontstoken kraakbeen verbindingen, rond het borstbeen. En bij het syndroom van Tietze zijn er geen ontstekingen aanwezig aan de rugzijde.

De oorzaak van costochondritis is nog niet duidelijk. Er zijn wel een aantal factoren die een rol lijken te spelen in het ontstaan van costochondritis. Deze factoren zijn overbelasting of trauma van de borst, een luchtweginfectie, zwangerschap, emotionele spanningen of stress, verkeerde houding, fysieke inspanningen en herhaalde bewegingen die de borstkas uitzetten waarbij er toegenomen druk- of trekkrachten op de ribben ontstaan zoals diep ademen, veel hoesten of vaak de keel schrapen. Wanneer er reumatische aandoeningen in de familie voorkomen heb je ook een verhoogde kans op het ontwikkelen van de aandoening.

Costochondritis l Oorzaak en behandeling l Deurne

Symptomen costochondritis

• Pijn op de borst en/of bovenrug op de plaats van de kraakbeenverbindingen
  • Felle pijn die in golven komt
  • Drukken op de kraakbeenverbindingen verergert de pijn
  • Pijn bij hoesten, niesen of diep inademen
  • Toenemende pijn bij bewegingen van het bovenlichaam, de schouders of armen
  • Mogelijke uitstralende pijn over de ribben, de arm, de schouder of de buik

Wat kun je zelf doen bij costochondritis

Een echte behandeling bestaat helaas nog niet. In veel gevallen wordt er gekozen voor pijnstilling en advies over hoe je de belasting en belastbaarheid van je borstkas op elkaar kunt afstemmen. Bij sommige mensen verdwijnen de klachten vanzelf weer binnen enkele dagen tot weken, maar het kan ook voorkomen dat de klachten chronisch worden. Dan kun je er maanden of jaren last van houden, in sommige gevallen gaan de klachten zelfs nooit helemaal over. Daarom is het belangrijk om de klachten en belemmeringen die je door de aandoening ervaart in kaart te brengen samen met je fysiotherapeut. Deze kan je vervolgens helpen bij het minimaliseren van de negatieve effecten van de aandoening op je dagelijks leven. Het kan verlichting geven wanneer je je houding verbeterd en op die manier de druk en spanning op de kraakbeenverbindingen verminderd. Verder kun je proberen of ontspanningsoefeningen een verlichtend effect geven op de klachten.

Fysiotherapie costochondritis

Een fysiotherapeut zal tijdens de intake eerst een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Vervolgens wordt in samenspraak met de patiënt een adequaat behandelplan opgesteld om de oorzaak en gevolgen van de costochondritis te behandelen. Een fysiotherapeut richt de behandeling in de eerste fase op het verminderen van pijnklachten. Na de acute fase kan een fysiotherapeut ondersteuning bieden in het geleidelijk opbouwen van de belasting om spierbalans te garanderen en terugkerende klachten te voorkomen.

Wij kiezen vaak voor de volgende behandelinterventies: