De term Repetitive Strain Injury betekent herhalingsoverbelasting en wordt gebruikt voor het letsel dat optreedt door de herhaalde beweging van een spier of groep spieren. Het betreft een reeks klachten, waaronder peesontsteking en het carpaal tunnelsyndroom. Andere mogelijke factoren zijn een slechte houding, te weinig pauzes en stress. Vanwege het mechanisme van het letsel herhaald spiergebruik treft RSI meestal de spieren en pezen van de armen. De symptomen variëren, maar dikwijls heeft men last van pijn, tinteling, stijfheid of een doof gevoel, evenals functieverlies. In de meeste gevallen nemen de klachten af en verdwijnen ze uiteindelijk als de activiteit die het probleem veroorzaakte, wordt gestaakt. Lees verder voor tips om RSI te voorkomen.

Loopt u risico?

De meeste risicofactoren van RSI hebben betrekking op cumulatieve of veelvuldig herhaalde belasting van spieren, of op factoren die de spieren extra kwetsbaar maken voor dergelijke belasting.

Actie en bewegingen

  • Maakt u regelmatig herhaalde bewegingen?
  • Zijn er intensieve en langere periodes waarin u veelvuldig herhaalde bewegingen maakt?
  • Brengt u vaak lange tijd in dezelfde lichaamshouding door, ook zittend?
  • Maakt u vaak vervelende, rekkende of draaiende bewegingen?
  • Brengt u veel tijd door met duwen en trekken of met het hanteren van zware voorwerpen?
  • Maakt u vaak herhaalde of langdurige grijpbewegingen?

 

Werkomgeving

  • Werkt u ineen koude omgeving of bijslecht licht?
  • Zijnuw werkplek en spullen prettig in het gebruik?
  • Werkt u langere tijdachtereen door zonder regelmatige pauzes?
  • Werkt u met trillend gereedschap, zoals een drilboor?

 

Steun en moreel

  • Ontbreekt het in uw fysieke arbeid aan variatie?
  • Heeft u het gevoel onder druk te staan om uw werk snel af te maken?
  • Ontbreekt het naar uw idee aan steun van de leidinggevende of van collega’s?
  • Heeft u het gevoeldat u meer training nodig heeft om uw werk goed te doen?

 

Helpen ergonomische producten?

Wilt u een speciaal hulpmiddel aanschaffen, kijk dan of u het een poosje mag uitproberen. Het belangrijkste is dat u er goed mee uit de voeten kunt anderen mogen het handig vinden, u denkt daar misschien anders over.

  • Stoelen Zoek een in hoogte verstelbare stoel met een verstelbare rugleuning die de onderrug goed steunt en armleuningen die in hoogte en breedte verstelbaar zijn.
  • Toetsenbordsteun Deze zijn meestal in hoogte verstelbaar met een negatieve helling (schuin van het lichaam af). Op de juiste hoogte ingesteld, hebben de armen tijdens het werken en natuurlijker houding. Onderzoek wijst erop, dat dit de polshouding kan verbeteren en het gemak kan vergroten.
  • Hulpmiddelen Er zijn verschillende soorten muizen en alternatieven verkrijgbaar. Tot de producten die minder pols en onderarmbewegingen vergen dan een gewone muis, behoren trackballs (waarbij een rollende bal de cursor laat bewegen) en touchpads (die reageren op de beweging van een vinger op een matje dat gevoelig is voor aanraking). Er zijn geen onderzoeken die een bepaald hulpmiddel als het meest ergonomische aanwijzen. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. De maat en plaats zijn vaak belangrijker dan het ontwerp.
  • Polssteunen Onderzoek naar de voordelen van polssteunen voor toetsenbord of muis is niet doorslaggevend gebleken en sommige mensen vinden zelfs dat deze hulpmiddelen een grotere belasting betekenen voor de polsen. De steunen moeten ongeveer even dik zijn als de hoogte van de voorzijde van het toetsenbord, en niet te zacht om te voorkomen dat polsen wegzakken, want dan worden de draaibeweging alleen maar groter. Ook zijn er steunen voor de onderarmen te verkrijgen.
Tips om RSI te voorkomen - Fysio Jansen in Deurne helpt u graag

Zo kunt u RSI-voorkomen

RSI is meestal aan het werk gerelateerd. Maar vrijetijdsactiviteiten met herhaalde bewegingen, zoals bij computerspelletjes, kunnen ook de oorzaak zijn. Beperk de risico’s met de volgende maatregelen.

 

  • Pas uw werkplek aan Werkt u aan een computer, zorg dan dat de stoel, het beeldscherm en bureau op de juiste hoogte staan. Uw ogen moeten op een lijn staan met de bovenkant van het beeldscherm. Richt de werkplek zo in dat veelgebruikte voorwerpen binnen handbereik staan, waardoor u niet onnodig hoeft te draaien en rekken. Zorg voor prettig licht, een aangename tempratuur en een aanvaardbaar geluidspeil.
  • Let op uw houding, vooral aan een bureau of computer. Houd de polsen ontspannen en de bovenarmen tegen het bovenlichaam en niet naar het toetsenbord uitgestrekt. De schouders dienen ook ontspannen te zijn.
  • Loop even rond Het is niet goed lange tijd dezelfde houding aan te houden. Het meeste typewerk is van beperkte duur. Verander tijdens onderbrekingen van houding. Probeer zo veel mogelijk variatie aan te brengen in uw werk.
  • Neem regelmatig pauze Neem elke 30 – 60 minuten pauze om lichaam en geest wat lucht te geven sta op om even de benen te strekken. Probeer elke paar uur enkele eenvoudige rekoefeningen te doen: draai het hoofd van links naar rechts en vice versa, draai de handen vanuit de polsen om ze te ontspannen, maak eerst een vuist en spreid dan de vinger, trek de schouderbladen naar elkaar toe om de borst vrij te maken en draai de schouders naar voren om de boven rug te rekken.
  • Neem de tijd Probeer het werk zodanig in te delen dat u geen overuren hoeft te maken om een deadline te halen. Overleg met uw werkgever om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Werk niet door als uw lichaam begint te protesteren, maar stop en neem wat rust!
  • Gebruik gereedschap goed Knijp niet te hard in een pen. Bedien de computermuis niet alleen met de pols, maar met uw hele onderarm. Als u veel tekstberichten verstuurt, gebruik dan beide duimen of zowel duimen als vingers. Zorg dat u over het juiste gereedschap beschikt.
  • Kom regelmatig in beweging Lichaamsbeweging vermindert stress en houdt de spieren in goede conditie. Kies voor aerobische en spierversterkende elementen, maar ook voor oefeningen die de soepelheid vergrote, zoals rekken of yoga.

Vragen?
Voor meer informatie kunt u bellen met de praktijk op het nummer (0493) 24 21 21 of reageren via de email: info@fysiopraktijkjansen.nl