Wat er gebeurt tijdens je zwangerschap

Het zwangere lichaam

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in het lichaam, ook in het spier- en skeletslelsel. De grote hormonale en lichamelijke ontwikkelingen vergen veel van de botten en spieren, maar stimuleren ook een aantal ongelooflijke veranderingen.

Hoe groter en zwaarder de buik wordt, hoe groter de belasting van de ruggengraat en de wervels. Na ca. twaalf weken zwangerschap krijgt de vrouw vaak last van lage rugpijn, omdat het centrum van de zwaartekracht wordt verplaatst en dat heeft invloed op het evenwicht en de houding. Ook worden de rugspieren extra belast, en kunnen zwakke buikspieren aan de rugpijn bijdragen. Als er door houdingsverandering druk op de grote beenzenuw in de onderrug ontstaat, kan er ischias optreden, met pijn in de billen die soms naar de benen uitstraalt.

Rugpijn voorkomen

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in het lichaam, ook in het spier- en skeletslelsel. De grote hormonale en lichamelijke ontwikkelingen vergen veel van de botten en spieren, maar stimuleren ook een aantal ongelooflijke veranderingen.

Tussen de 40 en 60% van de zwangere vrouwen kent een periode van rugpijn hoewel het slechts bij een derde van hen ernstige vormen aanneemt. Gelukkig kunt u veel doen om het risico van rugpijn te beperken en bestaande pijn te verlichten:

  • Lichaamsbeweging Versterk de buikspieren in de voorbereiding op de zwangerschap – dat helpt een goede houding te bewaren. Blijf tijdens de hele zwangerschap rug oefeningen doen om de rugspieren te versterken en de soepelheid te vergroten, bewegen helpt vaak ook tegen de pijn. Zwemmen is de lichaamsbeweging bij uitstek, omdat het water uw gewicht steunt bij de schoolslag ontstaat er een holle rug u kunt dus beter op uw rug zwemmen.
  • Houding Pas op dat het gewicht van uw buik uw wervelkolom tijdens het staan niet te veel hol trekt blijf zogoed mogelijk rechtop staan en volg dezelfde richtlijnen voor een goede houding als die voor niet zwangere gelden. Zorg tijdens het zitten dat de onderrug wordt gesteund door de leuning of een kussen. Pas vooral op bij het tillen; hurk met rechte rug, houd het voorwerp dicht bij het lichaam en gebruik uw beenspieren. Vraag hulp bij het verplaatsen van zware voorwerpen.
  • Steun Slaap op een stevige, gerieflijke matras het kan prettig zijn om enkele kussens onder de buik of tussen de benen te leggen.
  • Verlichting Als u veel last hebt van een pijnlijke rug, houd er dan geregeld een warme kruik tegenaan. Massage kan ook ontspannend en verlichtend werken.
Uw oude figuur terugkrijgen - Fysio Jansen te Deurne

Kramp en pijn

Tijdens de zwangerschap treden vaak spierkrampen op en vooral in de laatste maanden kunnen die zeer pijnlijk zijn. Ze kunnen ontstaan door problemen met de bloedsomloop of lage gehaltes aan calcium of magnesium. Die onmisbaar zijn voor een goede spierfunctie. Door het vasthouden van vocht tijdens de zwangerschap kan de mediane zenuw in de pols worden samengedrukt (carpaal tunnel syndroom. Dit kan pijn of tintelingen in de hand veroorzaken.

De bevalling voorbereiden

In de loop van de zwangerschap ondergaat uw lichaam evenals de botten en gewrichten enkele wonderbaarlijke veranderingen als het zich aanpast om plaats te maken voor de groeiende baby en om zich op de bevalling voor te bereiden.

  • 18-24 weken De bindweefsel- banden aan weerszijden van de baarmoeder beginnen uit te rekken zodat de baarmoeder groter kan worden. Dat kan wat buikpijn geven, maar die verdwijnt meestal rond de 24e week.
  • 28 weken Als de baarmoeder tegen de ribbenkast begint te duwen, spreiden de onderste ribben zich om de baby meer ruimte te geven. Dit kan licht ongemak veroorzaken.
  • 35 weken Het zwangerschapshormoon relaxine laat de bindweefselbanden van het bekken oprekken, en door het gewicht van de baby zetten de bekkengewrichten uit, klaar voor de geboorte.
  • Geboorte Tijdens de bevalling trekt de baarmoeder – de grootste spier in het lichaam – ritmisch samen om de baby door het geboortekanaal te persen. De baarmoederhals wordt wijder om de baby onder het schaambeen en door de opening in de bekkenbodemspieren te laten.

Nieuwsgierig naar de voedingsadviezen?

Indien u benieuwd bent naar de juiste voedingsadviezen voor u kunt u contact opnemen met Diëtistepraktijk Sleegers. De gezonde keuze ook de makkelijkste keuze te laten zijn, dat is haar doel.
Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606

Evi dietist Deurne