Doorbreek de sleur en zorg voor voldoende afleiding!

We gaan dit keer stilstaan bij het belang van voldoende afleiding. Tijd nemen voor actieve ontspanning schiet er regelmatig bij in vanwege een volle agenda of omdat we vinden dat andere zaken belangrijker zijn. Het is goed om voor jezelf na te gaan of jij voldoende afleiding in je leven hebt.Verandering van omgeving, het doorbreken van de sleur, iets leuks doen (liefst met anderen) geeft een opkikker. Het is belangrijk een hobby te hebben, want wanneer we teveel bezig zijn met werk en verplichtingen, leven we teveel op één spoor en is er geen balans tussen inspanning, afleiding en ontspanning.Er zijn veel manieren om creatief en actief ontspannend bezig te zijn: sporten, schilderen, tekenen, kleren maken, het aanleggen van een verzameling, genieten van de natuur, een mooie film, een boek lezen of naar een voetbalwedstrijd gaan. Actief bezig zijn met hobby’s of sporten geeft geestelijke ontspanning en het vermindert de stress. Bovendien is het zo dat wanneer je sport, je hersenen van nature een chemische stof aanmaken.Deze stof heet ‘endorfine’ en zorgt voor een rustig en ontspannen gevoel. Niet voor niets spreken mensen vaak over ‘even de stress eruit werken’ wanneer ze gaan sporten. Bovendien is het goed voor je lichaam. Actieve ontspanning kan goed samengaan met sociale contacten. Kortom, neem de tijd voor actieve ontspanning!
Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: Hoe breng ik meer afleiding en plezier in mijn leven?
 Maak een planWanneer je duidelijk hebt welke activiteiten je het meeste aanspreken, maakt dan een keuze en een plan. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil ik gaan doen?
  • Hoe wil ik dit realiseren?
  • Wanneer begin ik daarmee?
Een hond of kat als middel tegen stress. Er zijn de afgelopen jaren enkele onderzoeken geweest waar de relatie tussen het hebben van een huisdier en stress bij de mens is onderzocht. Psycholoog Karen Allen van de State University of New York heeft een onderzoek verricht bij een groep overwerkte effectenmakelaars. Van deze mensen nam de helft een kat of hond uit het asiel. Toen ze weer met stressvolle situaties in aanraking kwamen, bleek hun bloeddruk meer dan de helft lager te zijn dan de groep zonder huisdier.
Hetzelfde onderzoek heeft ze verricht bij 240 paren die stressvolle opgaven te verwerken kregen. De proefpersonen werden onderzocht in de volgende situaties:

  1. Alleen in een ruimte
  2. Samen met hun hond of kat
  3. Samen met hun hond of kat en de partner
  4. Samen met de partner

De dieren werden volledig vrij gelaten in hun doen en laten. De partner zat in de buurt, maar moest zich stilhouden. De eerste situatie (alleen in de ruimte) werd vergeleken met de andere situaties. De bloeddruk en hartslag van de proefpersonen was lager als de dieren aanwezig waren en juist hoger als alleen de partner aanwezig was. De meest gunstige situatie was als de proefpersoon alleen met de hond of de kat was. De bloeddruk steeg dan maar half zo hoog als wanneer de persoon met alleen de partner in de ruimte aanwezig was. Uit dit onderzoek blijkt dus dat dieren een kalmerende invloed hebben op mensen. Als je dus in een situatie terecht komt waarin je een moeilijke beslissing moet nemen, kan het helpen om je een tijdje alleen met je hond of kat terug te trekken.


Naast passieve en actieve ontspanning is het belangrijk om een goede dagindeling te hebben
waarin je inspanning, ontspanning en afleiding goed afwisselt.