Zonder meteen over persoonlijkheid te spreken, hebben mensen vaak typerende gedragspatronen die stress opleveren. Het gaat dan om gedrag dat niet realistisch is en waar een bepaald gedachtepatroon achter zit. Mensen werken zichzelf op deze manier onbewust tegen.
De volgende gedragspatronen komen veelvuldig voor, in meer of mindere mate:

  • Fanatiek perfectionisme: Alles moet perfect zijn en fouten zijn een teken van zwakte. Zo kan men zijn eigen werkdruk flink opvoeren. Veel workaholics hebben last van deze eigenschap.
  • Rampdenken: Voortdurend denken over mogelijke rampen die zich zouden kunnen voortdoen. Als er iets misgaat, loopt in de fantasie meteen alles mis.
  • Lage frustratiedrempel: Weinig tot niets kunnen verdragen. Zodra er kritiek of tegenslag is, klagen of ermee stoppen.
  • Allemansvriend willen zijn: Alles en iedereen te vriend willen houden, altijd aardig gevonden willen worden. Dat dit nooit zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarachter gaat vaak angst om niet geaccepteerd te worden schuil.
  • Eisen stellen aan anderen en de wereld: De wereld en andere mensen moeten zich aan bepaalde (zelfbedachte) regels houden. Bijvoorbeeld: “Het is vakantie maar nu regent het. Dat heb ik toch niet verdiend?” en “Ik heb je vorig jaar geholpen, dus nu moet je mij ook helpen.”
Het mag duidelijk zijn dat deze gedragspatronen veel stress opleveren, omdat ze onnodig veel energie kosten. Wellicht herken je eigen of andermans gedrag in deze patronen.
 Constructieve gedragspatronen
Tegenover gedragspatronen die stress opleveren, staan constructieve
gedragspatronen die juist stres verminderend werken. Als deze constructieve patronen nog niet aanwezig zijn, kunnen ze door oefening eventueel worden aangeleerd.

  • Tel je zegeningen: het is beter om tevreden te zijn met wat je hebt dan ontevreden met wat je niet hebt.
  • Leer omgaan met negatieve energie: daardoor blijf je baas over jezelf en laat je je niet teveel beïnvloeden. Zo kunnen kwaadwillende mensen je niet op de kast krijgen.
  • Gebruik irritatie als motivatie: zie dingen waar je je aan ergert als een manier om geestelijk te groeien, blijkbaar kun je nog niet alles accepteren.
  • Leer accepteren: het gaat niet altijd zoals je zelf wilt.
  • Leer vaker ‘nee’ zeggen: zo stel je grenzen aan je omgeving.
Technieken om stressvolle gedachten te veranderen
Er bestaan goede technieken vanuit de cognitieve gedragstherapie waarmee je stressvolle gedachten onder begeleiding van een GZ-psycholoog of cognitief therapeut kunt leren veranderen. Mocht je het idee hebben dat je daarvoor hulp nodig hebt dan kun je naar de site van ‘kiesbeter.nl’ gaan of je zoekt je een psycholoog bij jou in de buurt.
Gedragspatroon - Fysio Deurne