Sportschoenen kiezen

Goed passende schoenen die voldoende steun geven zijn een belangrijke investering. Verkeerde of slecht passende schoenen kunnen de voeten letsel toebrengen, de houding verslechteren en de spieren van uw benen en rug te zwaar of verkeerd belasten. Bij het sporten zijn goede schoenen nog belangrijker. Goed ontworpen sportschoenen helpen u te sporten met een maximum aan comfort en een minimale kans op blessures. Ze steunen de voeten en dempen de schok die via de enkels, knieën en heupen omhoogloopt wanneer de voeten de grond raken.

Tips bij het kiezen van sportschoenen

Tips om de juiste keuze te maken

Bij het kopen van schoenen zijn ertweeheel belangrijke aandachtspunten om rekening mee te houden: neem een stevige schoen die de benodigde steun geeft; en overtuig uzelf ervan dat de schoen goed past.
De schoenen moeten de vorm van de voeten volgen, goed stevig om de hiel sluiten en bij de tenen voldoende ruimte laten.

  • Bij het ouder worden kan de groottevan de voeten iets veranderen. Laat daarom altijd de lengte en de breedte van de voeten opmeten.
  • In de loop van de dag zwellen uw voeten iets op, evenals bij warm weer,daarom is het aangeraden om in de namiddag schoenen kopen.
  • Kies natuurlijk materiaal zoals leer, leren schoenen laat namelijk de voeten ademen.
  • Vermijd puntige Het teengedeelte moet breed genoeg zijn om uw tenen vrijuit te laten bewegen.
  • Koop geen Sluitingen zoals veters of klittenband voorkomen namelijk dat de voet opzij of naar voren glijdt.
  • Vermijd naaldhakken. Hoe hoger de hak is hoe groter de invloed op uw passen, waarbij het lichaam uit balans raakt en de kans op knie- en rugproblemen groter wordt.

De juiste sportschoenen

Na honderd uur intensief gebruik wordt het aangeraden om nieuwe sportschoenen te kopen. Als u tweemaal per week een uur traint, is dat eenmaal per jaar. Er zijn allerlei soorten sportschoenen verkrijgbaar, maar veel daarvan zijn ontworpen als modieuze vrijetijdsschoenen en niet als sportschoenen, Bij het zoeken naar de juiste schoenen dient rekening gehouden te worden met de vorm van uw voet, de manier van bewegen, het lichaamsgewicht, de ondergrond waarop u hem gaat gebruiken en de soort activiteit. Het is beter om naar een gespecialiseerde sportzaak te gaan i.p.v. een voordeligeschoenenzaak vooral wanneer u niet zeker weet welktype schoen u nodig heeft.

Ortopedische zolen

Orthopedische zolen zijn losse zooltjes die in de schoen worden geschoven om de voetfunctie te verbeteren en afwijkende looppatronen te corrigeren. Meestal gaat het om een zooltje dat onder het voetgewelf wordt geplaatst om te voorkomen dat de voet te veel doorzakt. Soms worden deze steunzooltjes toegepast om een rechte stand van het lichaam te verkrijgen, om ongelijke beenlengte te corrigeren of om schokken op te vangen en drukpunten te verlichten. Raadpleeg een arts, podoloog of podotherapeut om erachter te komen of u gebaat bent bij inlegzooltjes.

De juiste hardloopschoenen kopen

Als u voor het eerst gaat hardlopen, vraag dan advies aan een fitnesstrainer of in een gespecialiseerde sportzaak naar welke schoenen ze aanraden. De meeste fabrikanten van sportschoenen maken verschillende modellen om aan de behoefte van de individuele sporters te kunnen voldoen: bij hardloopschoenen onderscheiden we drie basistypen:
Stugge schoenen Deze schoenen zijn conventioneel van vorm. Ze hebben een verdikt voetbed onder de voetboog om te voorkomen dat de voet naar binnen zakt. Deze schoenen zijn ontworpen om het doorzakken van het voetgewelf tegen te gaan
Soepele schoenen hebben zachte midden zolen en zijn iets gebogen van vorm. Ze zijn ontworpen voor mensen met erg holle voeten die te weinig naar binnen zakken.
Stevige schoenen vormen een compromis. Ze bieden steun in het midden en hebben een licht gebogen vorm. Deze schoenen zijn geschikt voor hardlopers met een goede voetafwikkeling.

Type schoen voor welke lichaamsbeweging

Tennisschoen
te gebruiken bij de volgende lichaamsbeweging: baanspelen zoals tennis, squash of volleybal, sporten met plotselinge zijwaartse bewegingen.
Waarom:Tennisschoenen moeten licht en comfortabel zijn. Het profiel van debuitenzool moet houvast geven, terwijl de zachte binnenzool schokken moet dempen. Ze steunen de enkels om blessures door plotselinge verandering in snelheid en richting te voorkomen.

Joggingschoen
Activiteiten zoals trimmen en gymnastiek, en incidenteel wandelen, joggen of tennissen en badminton. Waarom: Joggingschoenen zijn universele sportschoenen en geven een redelijke mate van stabiliteit, comfort en steun. Zij vormen een goede keus als u meerdere activiteiten wilt proberen. Toch geven zij niet zo veel bescherming als gespecialiseerde sportschoenen, zoals aerobics- en hardloopschoenen.

Aerobicsschoen
Aerobische oefeningen, waaronder series van bijv. springbewegingen.
Waarom: De zolen van aerobicsschoenen hebben een profiel dat uitglijden voorkomt en zijn bovendien soepel en sterk schokdempend. Daarnaast hebben ze sterk bovenleer of stevige bandjes die voorkomen dat de voet naar voren of opzij glijdt, en een hoge neus die de tenen en teennagels voldoende ruimte geeft.

Hardloopschoenen
Regelmatig hardlopen, lange afstanden rennen of hardlopen op harde ondergrond.
Waarom: Hardloopschoenen moeten licht, maar steunend zijn met een schok dempend voetbed en betrekkelijk hoge hielen die overmatige belasting van de achillespezen en kuiten kunnen voorkomen.

De juiste schoenen kiezen - Fysio Jansen