Bij het voelen van honger en verzadiging zijn twee basisregels heel belangrijk.De twee basisregels zijn:

  • regelmaat (aantal eetmomenten)
  • plannen (goede voeding en extra’s)

Deze basisregels zijn belangrijk om:

  • rust te krijgen in je hoofd. Als je weet wat, wanneer en hoeveel je gaat eten hoef je er niet steeds aan te denken.
  • rust te krijgen in je lichaam. Belangrijk voor je maag-darmkanaal; betere stoelgang, minder maagklachten. Belangrijk voor je stofwisseling; ‘het kacheltje brandt optimaal’.

Tips!

  • Probeer gevoelens van verdriet of woede te uiten. Een echte huilbui of scheldpartij kan enorm opluchten. Als je je gevoelens niet te lang opkropt, lukt het op een bepaald moment misschien wel om er rustig over te praten of om er nuchter over na te kunnen denken.
  • Gun jezelf als je moe bent de tijd om tot rust te komen. Ga een uurtje op bed liggen of neem een lekkere douche. Als je daarna nog iets wilt eten, zul je rustiger eten en er meer van kunnen genieten.
  • Krijg je trek als je eten ziet / ruikt, probeer dan moeilijke situaties zo veel mogelijk te voorkomen, door geen lekkernijen te kopen en/of binnen handbereik te zetten.
  • Denk aan de voordelen van volhouden.
  • Denk aan de nadelen van toegeven.
  • Praat jezelf bemoedigend en / of vermanend toe.
  • Zoek afleiding.
  • Veranderen van gewoonten is en blijft moeilijk, een terugval in oude gewoonten ligt op de loer. Om dit te voorkomen, is het van belang om voor jezelf na te gaan welke situaties moeilijk voor je zijn. Dit om vervolgens hiermee beter te leren omgaan, meer zelfvertrouwen te krijgen en de kans van slagen te vergroten.
  • Een snoepbui volgt op een sterke eetdrang. Deze sterke eetdrang zorgt er dan voor dat je niets anders kunt doen dan hieraan toegeven. Wanneer er niet aan de drang wordt toegegeven, wordt de drang steeds sterker. De drang groeit, maar blijft niet doorgroeien! Na een tijdje neemt de drang weer af. De drang wordt dan vanzelf minder. Wanneer het je steeds vaker lukt de drang de baas te blijven, zul je zien dat de drang steeds minder vaak terugkomt!

Tot slot: Leren omgaan met moeilijke situaties is net als leren fietsen, dus met vallen en opstaan. Als je één keer de mist in bent gegaan, wil dit niet zeggen dat je het niet kunt of dat alle moeite voor niets was. Probeer juist van deze situatie te leren. Waarom is het deze keer niet gelukt en wat kan je de volgende keer doen om dit te voorkomen.Natuurlijk is het goed om de oefening zoals in deze nieuwsbrief beschreven staat (de honger- en de verzadigingsmeter) te doen voor je gaat eten. Toch is dit niet altijd even makkelijk en soms heb je al iets genomen voor je er eigenlijk erg in hebt. Ook achteraf kun je dan de oefening doen zodat je steeds makkelijk de soorten honger leert herkennen. In de volgende brief zal ik  nog wat meer handvatten geven hoe je met moeilijke situaties om kunt gaan.

Indien u benieuwd bent naar de juiste voedingsadviezen voor u kunt u contact opnemen met Diëtistepraktijk Sleegers. De gezonde keuze ook de makkelijkste keuze te laten zijn, dat is haar doel.
Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606

Honger - Fysio Jansen