We weten vaak wel wat er wel en niet verstandig is, maar om dan ook daadwerkelijk de juiste keuzes te maken is nog best lastig. We eten namelijk vaak niet alleen als onze maag er om vraagt maar ook vanwege andere redenen. Er gaan bijvoorbeeld dingen in je hoofd om die je probeert op te lossen of te verdringen door te gaan eten. Of je krijgt ineens trek omdat je eten ruikt of ziet of als je iemand anders ziet eten.

Een stap in de goede richting is om onszelf bewuster te zijn van de redenen waarom we eten.

Maaghonger of andere honger
Veel mensen hebben moeite met het onderscheid tussen maaghonger (je hebt een paar uur niet gegeten en je maag is leeg), trek in eten (je hebt niet echt honger, maar eet omdat er iets te eten is) en eetdrang (een zowel lichamelijk als emotioneel intense hunkering naar
eten).Hierbij is het belangrijk om te weten dat de maag tijdens de maaltijd vaak pas na 20 minuten het signaal aan de hersenen geeft dat het vol zit. Wellicht herken je het wel van een uitgebreide maaltijd in een restaurant. Je denkt: “ik heb nog wel ruimte voor een nagerecht”. 20 minuten na het nagerecht merk je echter dat je eigenlijk te veel gegeten hebt. Je maag zit te vol en dat voelt niet prettig.Onderstaand kun je over de zeven soorten van honger lezen, waarbij slechts één soort honger te stillen is met voedsel. Bij de overige zs soorten “honger” wordt voeding als vulling gebruik

De zeven soorten honger

  • Ooghonger;  Je hebt net uitgebreid gegeten in een restauran
    t en vervolgens komt de serveerster met de dessertkar. Hoewel je maag vol zit, heeft de ooghonger gewonnen. Je ogen zeggen: daar heb ik nog wel zin in!
  • Neushonger; denk aan de geur van vers gebakken brood als je langs de bakker loopt.
  • Oorhonger; geluid kan tot eten aanzetten. Denk bijvoorbeeld maar aan iemand die naast je in de bioscoop zit en een zak chips openmaakt. Door het geluid van eten kun je trek krijgen.
  • Mondhonger; honger van de mond is het verlangen naar een plezierige sensatie. Kauwen is een belangrijk onderdeel bij bevrediging van mondhonger. Gedachteloos eten en snel doorslikken van eten geven geen bevrediging van mondhonger.
  • Maaghonger; veel mensen zijn zich niet bewust of hun maag vol, halfvol, of leeg is. Het is een openbaring wanneer ze ontdekken dat ze naar hun maag kunnen ‘luisteren’. Als ze dat kunnen, ontdekken ze vaak dat ze op het punt staan voedsel in een maag te stoppen die eigenlijk geen honger heeft. De maag vraagt ons dan even te wachten en later nog eens terug te komen.
  • Hoofdhonger; deze honger is gebaseerd op gedachten:  ik verdien een ijsje. Ik zou eigenlijk 12 glazen water per dag moeten drinken. Vetten zijn slecht. Die gedachten zijn gebaseerd op wat we gelezen of gehoord hebben. Als we met aandacht eten dan luisteren we naar onze lichaamssignalen in plaats van naar ons hoofd.
  • Harthonger; veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat ze eten in een poging om een gat in hun hart op te vullen. Ze eten bijvoorbeeld als ze eenzaam  of verdrietig zijn. Op die manier proberen ze voor zichzelf te zorgen, maar het zal nooit de leegte opvullen.

Indien u benieuwd bent naar de juiste voedingsadviezen voor u kunt u contact opnemen met Diëtistepraktijk Sleegers. De gezonde keuze ook de makkelijkste keuze te laten zijn, dat is haar doel.
Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606