Het belang van passieve ontspanning

Op deze pagina gaan we het hebben over het nut van passieve ontspanning en krijg je een oefening waarmee je spanning in je lijf opspoort en vervolgens al je spieren kunt ontspannen.Er zijn mensen die dergelijke oefeningen wat ‘zweverig’ vinden of zeggen ‘daar ben ik veel te nuchter voor’. Maar we raden je aan het gewoon maar eens uit te proberen. Echt waar! We wensen je veel prettige momenten van ontspanning toe!Wanneer wij pijn hebben of emotioneel zijn, spannen wij haast automatisch onze spieren wat meer aan. Spanning, door wat voor oorzaak ook, roept dus spierspanning op. In ons lichaam zitten maar liefst 1030 spieren! Wanneer deze spieren aangespannen zijn, verbruiken ze brandstof of energie. Wanneer de brandstof op is, kun je niet verder. Vandaar dat je op tijd nieuwe brandstof voor je lichaam moet aanmaken. Dat betekent dat je niet door moet gaan totdat je helemaal moe en uitgeput bent. Het is beter om te ontspannen en te pauzeren wanneer je nog niet zo moe bent.

Een belangrijk feit om je te realiseren is dat ons lichaam alleen in ontspannen toestand energie aanmaakt, door middel van het stofje ATP. Wat benzine is voor onze auto, is ATP voor ons lichaam. ATP staat voor: Adenosine Trifosfaat. ATP: Adenosine Trifosfaat

Dus: wanneer we gaan ontspannen, is het niet zo dat we niets doen, dat lijkt zo, maar ons lichaam is dan druk bezig om ATP aan te maken. Ontspanning is dus heel belangrijk!

 Wanneer je echt ontspannen bent, zijn je spieren helemaal slap en doe je dus verder helemaal niets. Mensen zeggen vaak: ‘ik kan me goed ontspannen met tennis of met fietsen’. Toch is dat niet lichamelijk ontspannend, want je spieren spannen zich in dat geval nog steeds aan. Het kan wel zo zijn dat je mentaal ontspannen bent tijdens het tennissen. Je maakt je even geen zorgen. Maar dat soort geestelijke ontspanning is in feite afleiding of actieve ontspanning. Daar gaan we het in een volgende nieuwsbrief over hebben. Zelfs, wanneer je TV zit te kijken en een spannende film volgt, zijn tal van spieren in je lichaam nog aangespannen.Let er maar eens op. Onderzoek nu eens hoe je zelf voor de computer zit; welke spieren heb je allemaal (onnodig) aangespannen?
 Tip! Ga eens voor jezelf na waar bij jou de meeste spierspanning vandaan komt.Er zijn verschillende manieren om te ontspannen: via de spierontspanningsoefening die hieronder genoemd is, of via een ontspannen ademhaling, of door prettige en ontspannende gedachten of beelden op te roepen.
De bodyscan oefening
Tijdens de ‘bodyscan’ ga je je lichaam even ‘langs’ op zoek naar spieren die je automatisch hebt aangespannen, terwijl dat niet nodig is. Buik- en rugspieren spannen we vaak onnodig aan. Ook nekspieren worden door ons vaak aangespannen. Hetzelfde geldt voor je voorhoofdspieren (dat kun je merken aan je frons). De bodyscan kun je regelmatig even doen terwijl je bezig bent met iets. Doe het nu maar eens even. Begin bij je voeten en ga zo omhoog langs je benen, je zitvlak, je rug, je buikspieren, adem door je buik, en ga naar je handen, je armen, je schouders en je nek, en als laatste je hoofd: je voorhoofd, je achterhoofd. Wat heb je ontdekt?
 Seks leidt tot minder stress
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een duidelijk verband is tussen seks en het verminderen van stress. De onderzoekers denken dat de stressvermindering te maken heeft met de aanmaak van oxytocin, het hormoon dat een rol speelt bij het gevoel van verbondenheid in relaties, het orgasme en voortplanting. Het vermoeden is dat dit hormoon wordt aangemaakt als geliefden elkaar veel aanraken. Een goed seksleven en een goede relatie zijn dus belangrijke elementen voor een leven met minder stress.