Ontspanning - oefeningen

In dit artikel gaan we verder met het onderwerp passieve ontspanning. Je gaat kennismaken met verschillende manieren van ontspanning en je ontvangt een link naar een ademhalingsoefening. Een goede ademhaling geeft meer zuurstof en ruimt de afvalstoffen in het lichaam op. Heilzaam dus voor lichaam en geest.

Verschillende manieren om te ontspannen

1. Yoga
Het woord Yoga komt uit het Sanskriet en betekent: verbinden, samenvoegen. Yoga heeft als doel om de mens in harmonie te brengen met de schepping. Hiertoe werden technieken ontwikkeld die grofweg in twee groepen kunnen worden onderverdeeld:

  • Technieken die betrekking hebben op uiterlijk gedrag: de lichaamshoudingen en ademhalingsoefeningen.
  • Technieken die betrekking hebben op innerlijk gedrag: concentratie-, meditatie- en contemplatieve technieken.

Het effect van deze oefeningen is dat het helpt spanning of een blokkade in uw lichaam los te maken.

2. Ademhalingsoefeningen
Hoe belangrijk ademhaling is, blijkt wel uit het feit dat we slechts enkele minuten zonder kunnen, terwijl we als het moet wel enkele weken zonder eten kunnen en enkele dagen zonder drinken.
Van nature vindt de ademhaling min of meer automatisch op de juiste wijze plaats. De ademhaling is echter niet altijd hetzelfde. Ze kan veranderen en moet dat in sommige gevallen ook kunnen. We kunnen de oppervlakkige en de volledige ademhaling onderscheiden.

  • Wanneer we gespannen zijn en ons druk maken is de ademhaling vaak automatisch oppervlakkig: de in- en uitademing wordt door de longen gereguleerd en komt niet naar het diepere niveau waarbij ook de ribben en de buik betrokken zijn.
  • Bij een volledige ademhaling worden wel de borst, het middenrif en de buik betrokken, waarbij vooral het middenrif een belangrijke rol speelt. Het middenrif is een laag van spieren die de verbinding vormt tussen de borst en de buikholte en de ademhaling als het ware stuurt.
3. Visualisatie oefeningen
Visualiseren wil zeggen ‘in gedachten beelden maken’. Het kan erg ontspannend werken wanneer je in gedachten terug gaat naar mooie beelden die in jouw geheugen liggen opgeslagen en die te maken hebben met fijne ervaringen met natuur (zee, strand, water, bergen) of met situaties waarin je iets deed waarover je tevreden was of trots was. Voordat je teruggaat naar dergelijke beelden, is het belangrijk dat je eerst een houding aanneemt waarin je ontspannen zit of ligt en waarbij je voeten en verschillende lichaamsdelen goed worden ondersteund door de vloer of de matras.
Tip! Doe eens één dagelijkse activiteit extra ontspannen en als het ware vertraagd.