Inmiddels heb ik geleerd om te stapelen met motivatie. Hiervoor zie ik elke motivatie voor me als een blokje. Die blokjes zijn helemaal niet gebaseerd op bewegen, maar ik kan ze er wel mee verbinden. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil soms graag even rustig alleen kunnen nadenken, zonder andere mensen of telefoon
  • Ik luister graag naar muziek
  • Ik wil mijn kinderen het goede voorbeeld geven
  • Ik wil graag fit en gezond zijn en blijven
  • Ik wil meer buiten zijn
  • Ik wil mijn vrienden vaker spreken
  • Ik wil mijn omgeving verkennen
  • Ik wil me minder gestresst voelen
  • Ik wil soms ervaren dat ik mijn grenzen kan verleggen.
Sommige blokjes zijn belangrijk en gaan over de lange termijn, zoals mijn gezondheid. Andere  zijn minder belangrijk, maar gaan over de korte termijn. Dat werkt heel stimulerend.
Als ik tijdens mijn werk even rustig wil nadenken over een ingewikkeld project weet ik dat het helpt om even te wandelen of te rennen. Ik stop met staren naar mijn beeldscherm en ga naar buiten. Bij terugkomst weet ik meestal wat ik moet gaan doen.Mijn tijd wil ik graag efficiënt besteden. Door te wandelen of hard te lopen werk ik aan mijn gezondheid, kan ik luisteren naar mijn favoriete muziek en ben ik lekker buiten. Een torentje van 3 blokjes motivatie!
Maak eens 10 minuten vrij voor deze oefening. Neem een vel papier en leg het in de breedte zodat u ruimte heeft voor vier kolommen.
Maak in de eerste kolom een lijstje van dingen die u graag zou willen doen. Denk eerst helemaal niet aan bewegen of aan de vraag of het reëel is.

  • Wil je iemand vaker spreken?
  • Wil je tijd voor jezelf?
  • Wil je vrijwilligerswerk doen?
  • Wil je meer tijd besteden aan leren of studeren?
  • Wil je rustig nadenken?
  • Wil je het goede voorbeeld geven?
  • Wil je graag naar Parijs?
  • Wil je heel veel geld verdienen?
  • Wat wil jij……..?
Vind u dit lastig? U kunt ook denken: als ik nu eens een uur per dag helemaal zou besteden zoals ik dat zelf wil. Wat ga ik dan doen?Heeft u minimaal 10 dingen genoteerd? Ga dan naar de tweede kolom. Hoe leuk vind u de genoemde activiteiten? Geef elke activiteit een cijfer van 1 tot 10.

In de derde kolom geeft u aan hoe belangrijk elke activiteit is.Ook dit geeft u aan met een cijfer.

Begin nu met de belangrijkste activiteiten. Op welke creatieve manier kunt u uw wensen verbinden aan een beweegactiviteit?

Denk groot, denk klein, denk creatief. Combineer en ga stapelen. Op welke creatieve manier heeft het voor u te maken met bewegen?

Motivatie stapelen - Fysio Jansen