Leren aanvaarden wat niet te veranderen is

Veelal heeft een stressvolle gebeurtenis een ‘vlucht- of vecht’ reactie tot gevolg. Deze ‘vecht’ reactie heeft tot doel om hetgeen je stress oplevert op te lossen en te laten verdwijnen. Je vluchtreactie is bedoeld om jezelf te beschermen tegen een ernstige bedreiging. Er zijn situaties waarin een vlecht- of vlucht reactie cruciaal is voor onze overleving. Maar al te vaak hanteren we deze reacties ook in niet levensbedreigende situaties met als gevolg een averechts effect.

Wanneer je situaties wilt oplossen die niet oplosbaar zijn, dan zijn je inspanningen immers vruchteloos. Dan is het beter de spanning en alle andere emoties als verdriet en boosheid te aanvaarden. Hetzelfde geldt voor het vermijden van je spanning, verdriet en boosheid. Wanneer je deze emoties wegdrukt nemen ze juist toe. Dus is het beter bereid te zijn om stil te staan bij alles wat er in jou hoofd en lichaam omgaat. Wanneer je deze bereidheid hebt, zul je paradoxaal genoeg meestal merken dat er iets in jou verandert en dat de (negatieve) emoties afzwakken.

De Mindfulness methode leert je te aanvaarden wat er nu is.
Er bestaat ook een zelfhulpboek gebaseerd op de methode van Mindfulness:
Voluit Leven (uitgeverij: Boom) geschreven door Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen.
Onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness toepasbaar is bij een grote verscheidenheid aan problematiek. Verschillende onderzoeken tonen aan dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt bij een grote hoeveelheid verschillende psychische stoornissen en medische condities. Mindfulness is bij de behandeling van bepaalde problematiek zelfs superieur aan andere behandelmethoden.
Mindfulness - Fysio Jansen