Structureel meer beweging in uw dagelijks leven!

Ik heb mezelf lang voor de gek gehouden. Natuurlijk weet ik verstandelijk wel dat bewegen goed is. Ik kan dit ook prima onderbouwen met allerlei artikelen, onderzoeken en kennis. En toch……

Ondanks al deze kennis voelde bewegen en met name sporten nooit zo goed. Dat hijgen en zweten vond ik helemaal niet prettig. Heel, heel stiekem dacht ik dat er misschien wel eens aangetoond zou worden dat sporten helemaal niet zo goed is voor je lichaam. Mijn blik viel vaak op artikelen waarin de nadelen van sporten werden aangegeven. Ik had als het ware een bril op die zorgde dat bepaalde verhalen werden uitvergroot.

Ik weet dus eigenlijk wel dat kennis alleen u niet gaat overtuigen om meer te bewegen. Het gaat erom dat u zelf positieve ervaringen opdoet. Toch willen we u eerst wel goed duidelijk maken waarom voldoende beweging zo belangrijk is.
 Waarom meer bewegen?
Een mens is gemaakt om te bewegen. Vroeger moesten we veel bewegen, bijvoorbeeld om aan eten te komen, ons te verzorgen en onszelf te beschermen. Door de technische ontwikkelingen en mogelijkheden zijn veel van onze activiteiten overgenomen door apparaten en vervangen door activiteiten als computeren, autorijden, TV kijken, Facebook en dergelijke.  Door gebrek aan beweging ontstaan talloze welvaartsziekten!  Dat is in meerdere studies aangetoond! Voor achtergrondinformatie hierover, druk op de link hiernaast.
Beweging heeft dus een positief effect op de gezondheid, zowel op lange als korte termijn. Bewegen zorgt voor een goede energiebalans. Allerlei processen in uw lichaam verlopen beter als er regelmatig bewogen wordt. Het zorgt ervoor dat uw bloedvaten en hart in conditie blijven. Door regelmatig te bewegen wordt u fitter en krijgt u meer energie. Meer concreet heeft beweging de volgende voordelen:

Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten;
Het verlaagt uw cholesterolgehalte in het bloed;
Het verlaagt uw bloeddruk;
Het heeft een positief effect op uw afweersysteem, waardoor u beter bestand bent tegen infecties;
U heeft minder kans op diabetes;
U blijft beter op gewicht (of valt af);
Het zorgt voor sterke botten en spieren;
Uw spijsvertering werkt beter;
Het verkleint de kans op verschillende soorten kanker;
U heeft minder kans op ongevallen of blessures.
Naast positieve lichamelijk aspecten levert het ook een aantal prettige neveneffecten op:

u voelt zich meer ontspannen;
u bent beter bestand tegen stress en depressies;
u slaapt beter;
u bent minder moe.

Voldoende redenen om eens te kijken hoe u structureel tot meer beweging in uw dagelijks leven kunt komen…… Toch?

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen gaat uit van 30 minuten per dag. Voor veel mensen is elke dag 30 minuten matig intensief bewegen best veel en dit schrikt af. Een heel logische reactie is ‘om er dan nog maar niet aan te beginnen’.
Ons advies is om je niet te laten afschrikken door getallen en klein te beginnen. Het is beter om voor 15 minuten per dag te gaan en dit structureel vol te houden dan om te streven naar 30 minuten en dit na een week op te geven. Later kan je dit eventueel nog uitbouwen. Elk kwartier extra bewegen levert 4% gezondheidswinst op. Dit geldt tot ongeveer 1,5 uur bewegen per dag, je bereikt dan een gezondheidswinst van 24%.
Ook de Nederlandse Hartstichting, het Reumafonds en het Diabetes fonds leggen uit waarom bewegen zo goed voor je is.
Meer bewegen. Gelooft u dat het ook voor u werkt?
Beweegprogramma Oncologie - Fysio Jansen