De reden om niet te bewegen die we het vaakst horen is: geen tijd. U hoort het wellicht uzelf al zeggen: daar heb ik geen tijd voor. Meestal wordt er dan instemmend geknikt. Dat herkent iedereen wel!

En tegelijkertijd zou u kunnen denken: wat een onzin. Want u kent genoeg mensen die het ook druk hebben. Zij hebben door omstandigheden ook weinig tijd die ze zelf kunnen invullen. En hen lukt het wel! Zij bewegen en sporten!

Tijd dus voor een artikel over het Managen van uw tijd!

“Tijd heb je niet, tijd maak je.” Vindt u dat ook zo’n irritante boodschap die u eigenlijk niet wilt horen? En wat dacht u van deze:

“Het gaat niet om tijd, het gaat om prioriteit”. Ook die heeft u vast vaker gehoord.

Toch zijn deze uitspraken heel erg waar. Ze bevestigen wat u eigenlijk al weet: u bent degene die beslist wat u met uw tijd doet! U bent de manager van uw eigen tijd. U beslist wat u vanavond gaat doen én wat u niet gaat doen.

Natuurlijk zijn er dingen die je gewoon moet of wilt doen op een dag. De meeste mensen zullen te maken hebben met tijd die besteed wordt aan werken, aan het zorgen voor anderen en aan het huishouden. En daarna ben je toe aan uitrusten. Toch?

Heel veel mensen kiezen na hun werk voor activiteiten die geen energie kosten. Het onhandige is dat deze activiteiten, bijvoorbeeld tv kijken of op de bank hangen, ook geen energie opleveren! Dit blijkt uit een onderzoek van Wibo Oerlemans dat werd gepubliceerd in Psychologie Magazine.
Als u ‘tijd moet je zelf maken’ nu eens vervangt door ‘energie moet je zelf maken’. Wat zou u dan doen om energie te maken?

Het is aangetoond dat je energie krijgt van sociale activiteiten en sporten en bewegen. Welke van de twee u energie oplevert weet u zelf wel. En misschien kan u ze wel combineren: samen met een vriend(in) een wandeling maken bijvoorbeeld.

Het gaat om het managen van tijd en energie. Goede managers in bedrijven hebben een systeem. Zij doen niet zoveel mogelijk dingen per dag, maar de juiste dingen. En de juiste dingen zijn niet altijd de dringende zaken, maar wel de belangrijke zaken.

Dringend en belangrijk  
  • Dringende zaken lijken direct te moeten worden opgelost. In een aantal gevallen is dat ook zo, in andere gevallen niet.
  • Belangrijke zaken moet u doen om uw doelen te behalen. Door hier nu tijd aan te besteden, zal hier op korte of lange termijn van geprofiteerd worden.

Sommige dringende zaken zijn belangrijk. Als je huis in brand staat, is het zowel belangrijk als heel dringend om daar iets aan te doen. Andere dringende zaken zijn wellicht niet belangrijk. Wat gebeurt er als je iets wat dringend lijkt (bijvoorbeeld een rinkelende telefoon, wat kruimels direct opzuigen of een verjaardagsvisite waar je eigenlijk niet veel zin in hebt) gewoon eens niet zou doen?

Sommige belangrijke zaken zijn niet dringend, dat maakt het soms lastig ze te doen. U weet wel dat bewegen belangrijk is en dat hiermee belangrijke doelen behaald kunnen worden. Het voelt alleen niet zo dringend! Er zijn andere zaken die dringender om aandacht lijken te vragen.

U moet uzelf, uw eigen tijd en uw eigen energie managen. Dat is het moeilijkste wat er is! Als dat (deels) lukt, ben u een geweldige manager. De manager van het jaar!

Waar hebt u uw vrije tijd de afgelopen week aan besteed? Noteer alle activiteiten en noteer er minimaal 10 ! Als u het lastig vindt, bedenk dan wat u gisteren allemaal hebt gedaan. Voorbeelden van activiteiten:

  • Krant lezen
  • Zolder opruimen
  • Facebook
  • Cursus
  • Bellen
  • Sporten
  • Koffie-afspraak
  • Hond uitlaten
  • Tv kijken
  • Hobby, namelijk ……
  • ………

Heeft u er 10? Zet dan een sterretje bij 3 activiteiten waar u per week de meeste tijd aan besteedt. Eventueel kunt u bij elke activiteit aangeven hoeveel uur hier afgelopen week ongeveer aan besteed zijn.

En, wat vind u hiervan? Zijn er activiteiten waar u van schrikt nu u ziet hoeveel tijd hieraan besteed wordt?

Het kan nu ook zijn dat u zich realiseert dat u nauwelijks ‘vrije tijd’ heeft. Naast werk en/of je zorgtaken blijft er geen tijd over voor uzelf. Ook dit is belangrijk om te beseffen, omdat dit kan betekenen dat u weinig momenten heeft om weer energie op te doen. Welke oplossingen zijn er mogelijk?