Eiwitten Eiwitten, of ook wel proteïnen genoemd,  zijn ook energieleveranciers, maar hun belangrijkste rol is de groei bevorderen (bij kinderen) en lichaamsweefsels herstellen. Bijna alle levensmiddelen bevatten eiwit. Plantaardige bronnen zijn brood, granen (rijst, pasta e.d.) en peulvruchten (bv. bonen en linzen), noten, paddenstoelen en producten die hiervan zijn gemaakt. Dierlijke bronnen zijn vlees, vis, gevogelte (zoals kip), melk(producten), kaas en eieren. Vlees is het rijkst aan eiwit: twintig tot dertig procent. Vis scoort ook goed.

Eiwitten - Fysio Jansen

Tip! Eiwitten zorgen er voor dat je sneller vol zit en ook langer vol blijft. Door bij elke maaltijd genoeg  eiwitten te gebruiken, zul je dus minder snel zin krijgen in (ongezonde) tussendoortjes.

Vetten zijn samen met koolhydraten de belangrijkste energieleveranciers. Vet kan in het lichaam worden opgeslagen en zo functioneren als energiereserve. Daarnaast zorgen de vetreserves in ons lichaam voor isolatie waardoor onze lichaamstemperatuur op peil blijft en beschermt het vetlaagje onze kwetsbare organen.
Ondanks dat vet dus erg belangrijk is voor ons lichaam en je dit niet zomaar weg kunt laten, is het wel belangrijk om op de hoeveelheid en soort vet die je gebruikt te letten.
Hoe kun je hier dan de juiste keuzes in maken?
Hiervoor is het belangrijk dat je het verschil kent tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

Verzadigde vetten  (slechte vetten)
Deze soort kun je het beste vermijden omdat deze vetten worden opgeslagen als lichaamsvet en zorgen voor de verhoging van het cholesterolniveau. Je kunt ze herkennen doordat ze op kamertemperatuur een vaste vorm aannemen, denk bijvoorbeeld aan roomboter. LET OP: dit vet is niet altijd direct zichtbaar denk maar eens aan gebak, chips, koekjes, vet vlees en dergelijke.
Onverzadigde vetten (goede vetten)
Dit zijn de vetten die je juist wel voldoende moet binnen krijgen. Onverzadigd vet vind je voornamelijk in plantaardige bronnen terug. Dit vet is vloeibaar op kamertemperatuur en is beter voor je lichaam. Voorbeelden van producten met veel onverzadigd vet zijn olijfolie en koolzaadolie, dieethalvarine, avocado, noten en (vette) vis.

Indien u benieuwd bent naar de juiste voedingsadviezen voor u kunt u contact opnemen met Diëtistepraktijk Sleegers. De gezonde keuze ook de makkelijkste keuze te laten zijn, dat is haar doel.
Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606