Het eetpatroon blijvend aanpassen

Spelregels voor lekker en gezond eten

  1. Probeer te eten volgens de aanbevolen hoeveelheden
  2. Eet niet meer kilocalorieën dan je nodig hebt
  3. Eet regelmatige door drie hoofdmaaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes te nemen
  4. Kies bij voorkeur producten die niet te veel verzadigd vet en / of suiker bevatten
  5. Eet voldoende groenten en fruit
  6. Zorg voor voldoende vezels in de voeding
  7. Drink veel maar wees matig met alcohol
  8. Lees goed wat er op het etiket staat
  9. Eet gevarieerd
  10. En tot slot geniet van je eten!
Tips voor het blijvend aanpassen van je eetpatroon
Een dieet volgen kunnen veel mensen wel. En een dieet kan je soms ook helpen de eerste kilo’s snel kwijt te raken waardoor je gemotiveerd bent om door te gaan. Maar op welke manier je ook afvalt, als je niet blijvend je eetpatroon aanpast zul je in de meeste gevallen weer aankomen. Onderstaande tips kunnen je helpen bij het blijvend aanpassen van je eetpatroon.
Regelmatige etenstijden
Het is belangrijk om (opnieuw) te leren ervaren wat honger en verzadigingsgevoel is.Op deze manier kun je je voedingsgewoonten beter leren beheersen. Meestal eten we als we honger of trek hebben, maar ook vaak omdat het etenstijd is. Beide kunnen goed zijn. Maar voor mensen die zich een bewust voedingspatroon willen aanleren, kan de klok een belangrijk hulpmiddel zijn. Wanneer je jezelf aanwent om op min of meer vaste tijden te eten, went je lichaam aan deze regelmaat en kun je de dag beter overzien en indelen. Een ander voordeel is, dat je lichaam als het ware een klok wordt die op den duur tijdig aangeeft dat je aan een maaltijd toe bent.
Zorg voor regelmaat, een voor veel mensen geschikte regelmaat is: Drie hoofdmaaltijden en drie tot vijf (kleine) tussenmaaltijden. Hierbij kun je denken aan een sneetje knäckebröd, een stuk fruit of een schaaltje yoghurt. Plan je maaltijden en tussendoortjes goed in bij je eigen dagelijkse bezigheden.
Door een goede planning, niet te vroeg of te laat, kun je voorkomen dat je:
– enorme honger hebt voor de hoofdmaaltijd (en dan teveel neemt);
– geen trek meer hebt in de hoofdmaaltijd, met het gevolg dat je de maaltijd overslaat en je dagritme verstoord is.
Plan ook je tussendoortjes van te voren. Door van te voren te kijken hoeveel je mag en te kiezen wat je gaat nemen, voorkom je dat je er achteraf achter komt dat je te veel genomen hebt.
Ondersteuning uit de omgeving
Om je leefstijl aan te passen kan het goed zijn om iemand uit je omgeving in te schakelen die je hierbij kan helpen. Het is belangrijk dat deze persoon iemand is die steun kan bieden, die bepaalde moeilijkheden begrijpt, iemand die aanmoedigt en stimuleert.
Extra ondersteuning
Wil je extra ondersteuning? Ga dan op zoek naar iemand die jou kan steunen of schakel een coach in. Wil je liever persoonlijk op afspraak begeleidt worden?Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606