Calorieën / Kilocalorieën

Een kilocalorie is een maat voor de energie die we binnenkrijgen maar ook voor de energie die we verbruiken. Als je af wilt vallen dan betekent dit dat je meer kilocalorieën moet verbruiken door bijvoorbeeld beweging, dan dat je binnen krijgt door wat je eet en drinkt. In de praktijk komt dit neer op dagelijks 650 kcal minder eten of 650 kcal extra verbruiken door sport en beweging, om ongeveer een halve kilo per week af te vallen. Omgekeerd is het zo dat als je elke dag 50 kilocalorieën (bijvoorbeeld 1 koekje) te veel eet, je aan het eind van het jaar 2 kg zwaarder bent.

….om één kilo in vet af te vallen, je 9000 kcal minder zou moet eten dan je verbruikt
Koolhydraten

Koolhydraten zijn  de belangrijkste energiebron in ons lichaam. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor alle ‘suikers’ die in onze voeding voorkomen.

Er zijn vier verschillende soorten koolhydraten:

  • Glucose: Dit is suiker zoals in de suikerpot maar ook in frisdrank, snoep, koek etc.
  • Fructose: Dit is fruitsuiker en zoals de naam al zegt komt dit voor in fruit.
  • Lactose: Dit is melksuiker en zoals de naam al zegt komt dit voor in melkproducten.
  • Zetmeel: Dit komt voor in aardappelen, pasta, rijst, maïs en dergelijke.

Koolhydraten zijn de brandstof waarop het lichaam loopt. Krijg je echter teveel koolhydraten binnen, en kan het lichaam het niet allemaal gebruiken, dan wordt het omgezet in vet en als vet opgeslagen. Dit vet kan gebruikt worden als reserve op het moment dat het lichaam meer energie nodig heeft.

Koolhydraten Fysio Jansen

Welke koolhydraten kan ik nu het beste kiezen?
Om hierin een goede keuze te kunnen maken, moet je eigenlijk op twee dingen letten.
Hoe snel worden de koolhydraten opgenomen in het lichaam?
Complexe koolhydraten vind je vooral in bonen, erwten, volkoren granen, en bruine rijst. Het duurt langer voordat deze koolhydraten zijn afgebroken. Op deze manier heeft het lichaam dus voldoende energiereserves voor een langere periode en hou je langer een vol gevoel.
Simpele koolhydraten komen vooral voor in fruit, melkproducten en producten waaraan suiker is toegevoegd (koek, snoep, frisdrank). Deze koolhydraten worden veel sneller afgebroken. Met andere woorden, na het eten van simpele koolhydraten zul je veel sneller weer honger krijgen.Welke voedingsstoffen levert het voedingsmiddel nog meer?
Het is belangrijk om te kijken naar de voedingsstoffen die er verder nog in het voedingsmiddel zitten. Fruit en snoep bevatten bijvoorbeeld allebei simpele koolhydraten. Maar fruit bevat daarnaast ook nog vezels en vitamines en mineralen en is dus gezond. Snoep bevat geen vezels, vitamines en mineralen en is dus niet gezond.Indien u benieuwd bent naar de juiste voedingsadviezen voor u kunt u contact opnemen met Diëtistepraktijk Sleegers. De gezonde keuze ook de makkelijkste keuze te laten zijn, dat is haar doel.
Website: www.dietistenpraktijksleegers.nl
E-mail: info@dietistenpraktijksleegers.nl
Tel: 06 25 414 606