Verassende lichaamsbeweging!

De sleutel tot een succesvol trainingsprogramma is een activiteit te vinden die plezierig en gemakkelijk vol te houden is. Veel mensen vinden dansen leuk en zien het niet als sporten. Het heeft alle voordelen van andere vormen van lichaamsbeweging, maar is ook een manier om plezier te maken en anderen te ontmoeten.

Een van de grote voordelen van dansen als vorm van lichaamsbeweging is de verscheidenheid. Er is voor iedereen een geschikte stijl, Variërend van snelle, levendige dansen zoals salsa en swing tot elegante, sierlijke walsen of de exotische flamingo.

Welk effect kan dansen hebben?

Het voornaamste lichamelijke voordeel van dansen is dat het gaat om een plezierige aerobische training die het hart en de longen sterker maakt

Met dansen verbruikt u net zo veel calorieën als met wandelen of fietsen. Veel mensen die het moeilijk vinden om enthousiasme op te brengen voor steps of gymnastieklessen, vinden het ritme en de choreografie van dansen wel erg leuk.Langere tijd achtereen dansen vereist kracht, evenwicht en coördinatie. Het is dus een uitstekende manier om de houding en stabiliteit te verbeteren. Dat is vooral belangrijk naarmate we ouder worden, omdat een goed evenwicht helpt beschermen tegen valpartijen.Een ander voordeel is dat de bewegingen de botten en spieren in de heupen en benen versterken.
 Er bestaan vele honderden verschillende dansvormen van over de hele wereld. Elk daarvan legt de nadruk op weer andere soorten bewegingen en heeft weer andere voordelen.

  • Het zakken, draaien en de zijwaartse bewegingen in dansen als de jive en salsa zijn goed voor het bewegingsbereik van spieren en gewrichten. Buikdansen richt zich vooral op de rug- en bekkenbodem- spieren – onmisbaar voor de stabiliteit van het lichaam.
  • Sierlijke en uitgebalanceerde technieken als ballroomdansen en ballet verbeteren coördinatie, evenwicht en houding met name belangrijk voor ouderen, om valpartijen en breuken te voorkomen.
  • Line-dansen biedt een rustige cardiovasculaire training met dezelfde voordelen voor het spier- en skeletstelsel als steps.

 

Feitelijke voordelen van dansen Deurne

  • Versterkt hart, longen en bloedsomloop
  • Helpt afslanken
  • Verbetert spierkracht in onderlichaam
  • Verhoogt botdichtheid in onderlichaam
  • Verbetert evenwicht en coördinatie

 

Wist u dat?

Volgens het New England Journalof Medicine (2003) is dansen goed voor zowel de hersenen als het lichaam. In een vergelijking van
11 fysieke activiteiten werd alleen dansen in verband gebracht met een aanzienlijk verlaagd aantal gevallen van dementie, waaronder de ziekte van Alzheimer. Mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat men bij dansen ingewikkelde stappen moet onthouden. De positieve sociale invloed van dansen kan natuurlijk ook een rol spelen.

Wie kan het doen?

Dansen is geschikt voor elke leeftijd en conditieniveau’s, hoewel er voor de ene dansvorm wellicht wat meer fysiek talent noodzakelijk is dan voor de andere. Zo hebben de meeste line-dansen vrij eenvoudige stappatronen die geschikt zijn voor beginners, terwijl voor sommige ballroomdansen jarenlang oefenen vereist is. Dat betekent niet dat u een bijzonder goede conditie moet hebben om met ballroomdansen te kunnen beginnen. Bij beginners ligt de nadruk vooral op houding en positie.

Voor energieke dansvormen, zoals jazz en tapdansen, is wel meteen al een goede conditie noodzakelijk. De langzamere, sierlijkere dansen als de wals staan toe dat u
in een iets rustiger tempo beweegt, en dat heeft cardiovasculaire voordelen zonder dat ze overdreven inspannend zijn.
Dit maakt deze dansvorm vooral geschikt voor de oudere sporters, die bovendien profijt zullen hebben van de positieve effecten die dit op hun evenwicht en stabiliteit heeft.

Wat heb ik ervoor nodig?
Voor dansen is eigenlijk geen speciale uitrusting nodig. Het belangrijkste is dat de kleding comfortabel is en niet te strak zit, zodat uw bewegingsvrijheid niet wordt beperkt. Draag goede schoenen die niet wegglijden. Als sportschoenen niet geschikt zijn, kies dan lichte, soepele dansschoenen. Deze zijn in allerlei stijlen verkrijgbaar. Het is ook mogelijk gewone schoenen geschikt te maken voor het dansen, dit door er antislipzooltjes onder te plakken.

Een voorproefje… de ceroc

De ceroc is een levendige, plezierige mengeling van de salsa en de jive, die gemakkelijk aan te leren is. De dans is overgewaaid uit de VS.

1 Op de eerste maat draait de heer de dame half rond tegen zijn rechterzijde. Zijn linkerhand houdt haar rechterhand vast op taillehoogte.

2 Op de volgende maat brengt de heer zijn linkerhand omhoog en maakt de dame een kwartdraai, terwijl ze een stap naar voren doet.

3 Op de volgende maat draait de dame verder door, neemt ze haar linkerhand uit zijn hand en doet ze een stap achterwaarts, waardoor ze tegenover de heer komt te staan, en pakt dan met haar linkerhand weer zijn rechterhand vast.

Verassende lichaamsbeweging met plezier - Dansen Deurne