Nekklachten Deurne?

Nekklachten kunnen samengaan met stijfheid en een bewegingsbeperking van de nek. Vaak ligt een zittend leven achter de pc aan de oorsprong van nekpijn. Ook het overmatig gebruiken van een smartphone en tablet kan de nek erg belasten. De oorzaak van nekpijn kan overbelasting of een verkeerde beweging zijn. Vaak is er geen duidelijke oorzaak van de nekpijn. Ook al heeft u pijn blijf bewegen om een stijve nek te voorkomen. Nekklachten gaan vaak vanzelf over.

Ongeveer 66% van de mensen heeft  een keer in zijn leven last van nekklachten. De oorzaak is vaak onduidelijk en de pijn is vaak binnen een aantal weken weg. De nekklachten zijn hevig of zeurend en kunnen plotseling of meer geleidelijk ontstaan. Het kan als gevolg hebben dat bepaalde houdingen en bewegingen niet meer mogelijk zijn. Soms is er tevens een doffe of zeurende uitstralende pijn naar het hoofd, de schouder of de arm aanwezig.Dagelijkse activiteiten kunnen beperkt worden door de nekpijn.

Ontstaan van nekpijn

Het ontstaan van nekpijn is niet altijd te herleiden. Het kan ontstaan zijn door een verkeerde houding, overbelasting, spanning, een verkeerde beweging, artrose, na een val of stoot.

Verhoogde spanning van nekspieren

U kunt een spier verrekt hebben. De nekspieren verhogen de spanning als reactie op pijn en dit kan eenzijdig zijn. Het voelt dan zeer stijf en dan lijkt het alsof uw nek vast zit. Het kan veel pijn geven en uw hoofd kan er scheef of gedraaid van staan.

Nekwervels

Bij ouderen kunnen chronische nekklachten veroorzaakt worden door slijtage van de gewrichtsvlakken tussen de wervels. Door botontkalking kunnen de nekwervels soms inzakken en kunnen er makkelijker wervelbreuken ontstaan.

Wat kan je zelf doen?

Blijf bewegen en probeer uw dagelijkse bezigheden voort te zetten, ook al heeft u pijn. Enige pijn bij bewegen betekent niet dat bewegen schadelijk is of dat er een ernstige oorzaak is. Wanneer u zich zorgen maakt over de pijn, heeft u er meer last van en dat kan het herstel vertragen. Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om de nekspieren te ontspannen en nekpijn te voorkomen.

Door actief te blijven, niet te overbelasten, ontspanningsoefeningen en uw houding te optimaliseren vergroot u de kans op herstel. Door op de juiste manier te oefenen zal dit de nek sterker en soepeler maken. Dit bevordert het herstel en zorgt ervoor dat u minder snel weer nekklachten krijgt.

Fysiotherapie bij nekpijn

De behandeling is vooral gericht op het geven van informatie en advies, het aanleren van oefeningen , massage van nekspieren en het mobiliseren van de nek. Zo kan uw fysiotherapeut u helpen om snel van de klachten af te komen en ervoor te zorgen dat u niet opnieuw last krijgt van uw nek.

Neem contact op met ons op wanneer de nekpijn en/of bewegingsbeperking niet minder worden.

Nekklachten Deurne - Fysio Jansen