Therapie hielspoor Deurne

Wat is Hielspoor?

Hielspoor is een verkalking aan de onderzijde van het hielbot (calcaneus). Onder het hielbot zit een kleine uitwas, bij hielspoor hopen kalkafzettingen zich op onder en rondom deze uitwas.

De verkalking zelf geeft niet de uiteindelijk pijn. Het is echter wel een oorzaak waardoor de peesplaat onder de voet gaat irriteren/ontsteken. De ontsteking van de peesplaat noemt met ‘ Fasciitis plantaris’ . Zoals bij veel weefsel onstaat de ontsteking dicht bij de aanhechting van de pees op het bot. Bij de voetzool is dit precies onder de hak.

Hielspoor - Fysio Jansen

Hoe ontstaat een hielspoor?

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan het ontstaan van een hielspoor/fasciitis plantaris.

De belangrijkste ontstaansfactoren zijn:

• Schoeisel
  • Overgewicht
  • Overmatige sportactiviteit (bijvoorbeeld hardlopen)
  • Zwakke voetspieren (door spierzwakte ontstaat overmatige stress op de plantaire fascia)
  • Doorgezakt voetgewelf
  • Beperkte enkelmobiliteit (b.v. door strakke kuitspieren of een enkelomzwikking)
  • Arthritis, diabetes of zwangerschap

Wat kan ik er zelf tegen doen?

In het beginstadium van hielpijn is het goed zelf te behandelen. Hoe langer u doorloopt met de met de klachten, hoe lastiger de (zelf)behandeling wordt.

Zelf kunt u het volgende doen:

• Rust (tijdelijk stoppen met hardlopen/sporten tot de pijn onder controle is. Normale loopactiviteiten beperken tot het noodzakelijke. Wissel perioden van lopen/staan af met gedoseerde rust)
  • Rekken van de kuitspieren en peesplaat onder de voet (zie oefeningen)
  • IJs (bij ontstekingsreactie rondom de hak. 5-10minuten per uur, 3-4 uur achtereenvolgens. Denk aan een tussenlaag!)
  • Onstekingsremmers
  • (Podotherapeutische) zooltjes. Het verdient de aanbeveling om eventuele zooltjes aan te laten meten door een podotherapeut, deze zooltjes zijn aangepast op de individuele voet en bieden een betere ondersteuning.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut voert eerst een onderzoek uit om de lokalisatie, ernst en omliggende factoren te bepalen.

Het onderzoek bepaalt welke interventies geïndiceerd zijn. In samenspraak met de patiënt wordt een behandelplan opgesteld.

Interventies kunnen omvatten:

• Shockwave (goed onderbouwd en effectief gebleken voor hielspoor)
  • Diepe dwarse fricties van de kuitspieren
  • Verbeteren van stabiliteit d.m.v. oefentherapie (zowel lokaal als in de keten)
  • Looptechniek verbeteren
  • Taling-Methoden en IASTM om de overmatige stress op de plantaire fascia weg te nemen.
Oefenprogramma Hielspoor Fysio Jansen